Είναι γνωστό ότι η φοροδιαφυγή στα υψηλά κλιμάκια, δηλαδή στις πολυεθνικές εταιρείες, γίνεται μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών.
Αυτές αφορούν τις συναλλαγές μιας επιχείρησης με συνδεδεμένες επιχειρήσεις για φυσικά αγαθά, άυλη περιουσία ή ακόμη και για την παροχή περιουσιών και συχνά χρησιμοποιούνται έτσι ώστε οι πολυεθνικές επιχειρήσεις να υπερτιμολογούν σε μια χώρα ένα προϊόν και ναυποτιμολογούν σε μιαν άλλη, αποκομίζοντας έτσι φορολογικά οφέλη. Με διαφόρους επιδέξιους τρόπους καταβάλουν λιγότερους φόρους και φοροδιαφεύγουν.
Το πρόβλημα είχε προσπαθήσει να το λύσει η κυβέρνηση της ΝΔ με δύο νόμους. Έναν το 2008 και έναν ακόμη το 2009. Ο ένας ορίζει τις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τη διαμόρφωση των τιμών και ο δεύτερος του υπουργείου Οικονομικών για την φοροαποφυγή.
Κάποιοι εξ ημών τότε είχαμε επισημάνει το πρόβλημα και τονίζαμε ότι χρειαζόταν μοναχά ένας νόμος, καθώς οι δύο νόμοι και με αφετηρία δύο διαφορετικά υπουργεία θα βραχυκύκλωνε τις προσπάθειες της τότε κυβέρνησης. Το γνωστό πρόβλημα της Ελλάδας.
Πράγματι οι νόμοι αυτοί δεν επέφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα , αφού οι αρμοδιότητες χάθηκαν ή μπερδεύτηκαν μεταξύ δύο υπουργείων, του Ανάπτυξης και του Οικονομικών.
Συγχρόνως παρατηρήθηκε ΚΑΙ αυτό που είχαμε επισημάνει εξ’ αρχής το 2008 με την ψήφιση του νομοσχεδίου . Δηλαδή τηνέλλειψη εκπαιδευμένων στελεχών για ένα τόσο πολύπλοκο ζήτημα και άγνωστο στην ελληνική δημόσια διοίκηση, όπως είναι οι ενδοομιλικές συναλλαγές.
Αποτέλεσμα ήταν στα τρία χρόνια ισχύος αυτών των νόμων, το αποτέλεσμα να είναι δραματικά μηδενικό.
Αποτέλεσμα ήταν στα τρία χρόνια ισχύος αυτών των νόμων, το αποτέλεσμα να είναι δραματικά μηδενικό.
Η μετέπειτα κυβέρνηση Παπανδρέου όχι μόνο αδιαφόρησε εντελώς για την μεγάλη φοροδιαφυγή που γινόταν και γίνεται μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών, αλλά η υπόθεση τώρα προσλαμβάνει οσμές (ενός ακόμη) σκανδάλου.
Συγκεκριμένα , ο οικονομικός εισαγγελέας ζήτησε να του μεταβιβαστούν οι φάκελοι με τα στοιχεία ενδοομιλικών συναλλαγών πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Ελλάδα.
Μετά από συνεχείς πιέσεις του μεταβιβάστηκαν συνολικά 41 φάκελοι. «Σε κάποιες περιπτώσεις, δεν αποκλείεται να επιβληθούν και πρόστιμα, λόγω μη έγκαιρης ενημέρωσης των στοιχείων«, παραδέχθηκαν προ μηνός κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων ο γενικός γραμματέα Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και ο ειδικός γραμματέας της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς.
Μετά από συνεχείς πιέσεις του μεταβιβάστηκαν συνολικά 41 φάκελοι. «Σε κάποιες περιπτώσεις, δεν αποκλείεται να επιβληθούν και πρόστιμα, λόγω μη έγκαιρης ενημέρωσης των στοιχείων«, παραδέχθηκαν προ μηνός κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων ο γενικός γραμματέα Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και ο ειδικός γραμματέας της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς.
Η υπόθεση ήταν γνωστή εδώ και ένα χρόνο. Συγκεκριμένα οι φάκελοι είχαν ζητηθεί από τις εταιρίες τον Μάιο του 2010 ,για τη χρήση του 2009. Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν τους λεγόμενους φακέλους τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών σε ετήσια βάση.
Πριν αποχωρήσει ο Γιώργος Παπανδρέου από την πρωθυπουργία, είχε ζητήσει να γίνει «κάτι» μ΄αυτή την υπόθεση. Τι ήταν αυτό το «κάτι»; Αυτό διευκρινίστηκε λίγο αργότερα, όταν ο ΣΕΒ σε υπόμνημά του προς το υπουργείο Οικονομικών ζήτησε μεταξύ των άλλων και την εκλογίκευση των ρυθμίσεων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές. Ειδικότερα σημείωνε ότι ο ν. 3728/18.12.2008 (του ΥΠΑΝ) ήταν εξαρχής, βασισμένος σε στρεβλό σκεπτικό και στο υπόμνημά πρότεινε οι ποινές να είναι πιο …. επιεικείς σε σύγκριση με αυτές που προέβλεπε ο νόμος που καταργείται.
Το γιατί ανακάλυψε ο ΣΕΒ στο τέλος του 2011 την … στρεβλότητα του νόμου του 2008, αυτό είναι συνάρτηση των φακέλων που έχει τώρα στα χέρια του ο οικονομικός εισαγγελέας.
Έτσι λοιπόν ο κ. Βενιζέλος ενσωματώνει βιαστικά στο πολυνομοσχέδιο διάταξη που αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές Δεν περιμένει να την ενσωματώσει εκεί που επιβάλει η λογική, δηλαδή στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα έρθει στην Βουλή το επόμενο διάστημα, γιατί ο οικονομικός εισαγγελέας δεν είναι διατεθειμένος να «κάνει χάρες» και να περιμένει…..
Έτσι στο πολυνομοσχέδιο που αφορά εκκρεμείς υποθέσεις έναντι των δανειστών μας, δηλαδή του μεσοπρόθεσμου, εισχωρεί και μια ….βιαστική και άσχετη διάταξη περί ενδοομιλικών συναλλαγών.. Άλλωστε δεν είναι η μοναδική μέσα στο λεγόμενο πολυνομοσχέδιο. Υπάρχουν και άλλα «μπουμπούκια» άσχετες διατάξεις.
Με την διάταξη αυτή ο κ. Βενιζέλος , αφού πρώτα καθιστά αρμόδιο για την επιβολή προστίμων στις εταιρείες που δεν υποβάλλουν φακέλους τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών, τον … Ειδικό Γραμματέα, ( υπό τον φόβο των … Ιουδαίων) προχωρά στηνμείωση των προστίμων σε σχέση με αυτά του νόμου του 23008. Ότι είχε ζητήσει δηλαδή ο ΣΕΒ.
Συγχρόνως ο κ. Σαχινίδης φέρνει χθες τροπολογία και την ενσωματώνει στην διάταξη, σύμφωνα με την οποία οι εκκρεμείς υποθέσεις οι οποίες υπάρχουν με βάση το Ν.3728/2008 για τις οποίες δεν έχει επιβληθεί πρόστιμο μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, (και αφορά φυσικά τους 41 φακέλους που έχει στα χέρια του ο οικονομικός εισαγγελέας) θα ….εξετάζονται και θα αντιμετωπίζονται με βάση τις διατάξεις του νέου νόμου.
Η Κιβωτός έγινε από ερασιτέχνες και ο… Τιτανικός από ειδικούς!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.