• ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

    Μετάνοια: "Μια μεγάλη κατανόηση"



    Τί σημαίνει μετάνοια; Συνήθως θεωρείται ως θλίψη για την αμαρτία, ένα αίσθημα ενοχής, μια αίσθηση στενοχώρια και τρόμου για τις πληγές που προκαλέσαμε στους άλλους και στον εαυτό μας. Μια τέτοια άποψη όμως είναι επικίνδυνα ατελής. Η στενοχώρια και ο τρόμος υπάρχουν πράγματι συχνά στη βίωση της μετάνοιας, αλλά δεν είναι ολόκληρη η μετάνοια, δεν αποτελούν κάν το σπουδαιότερο τμήμα της. Αν θεωρήσουμε όμως κατά τρόπο κυριολεκτικό τον όρο μετάνοια, τότε θα βρεθούμε πιο κοντά στην καρδιά του ζητήματος.

    Μετάνοια σημαίνει "αλλαγή του νου": όχι απλώς λύπη για το παρελθόν, αλλά θεμελιώδης μεταμόρφωση της όρασής μας, ένας τρόπος να βλέπουμε τον εαυτό μας, τους άλλους και τον Θεό - σύμφωνα με τον Ποιμένα του Ερμά, είναι "μιά μεγάλη κατανοήση". Μια μεγάλη κατανόηση και όχι, αναγκαστικά, μιά

    συναισθηματική κρίση. Η μετάνοια δεν είναι ένας παροξυσμός τύψεων και αυτο-οικτιρμού, αλλά επιστροφή, επανατοποθέτηση του κέντρου της ζωής μας στην Αγία Τριάδα.

    Ως "νέος νούς", ως μεταστροφή και επανατοποθέτηση του κέντρου της ζωής, η μετάνοια είναι κάτι το θετικό, και όχι αρνητικό. "Μετάνοια εστί θυγάτηρ ελπίδος και άρνησις ανελπιστίας", λέγει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος. Δεν είναι απελπισία, αλλά σφοδρή αναμονή, δεν είναι το αίσθημα πώς κάποιος έφτασε σε αδιέξοδο, αλλά ο τρόπος με τον οποίο θα βγει απ΄ αυτό. Δεν είναι αυτομίσος, αλλά επιβεβαίωση του αληθινού μου εαυτού, του δημιουργημένου κατ΄ εικόνα Θεού. Μετάνοια σημαίνει πώς κοιτάζω, όχι προς τα κάτω, στις δικές μου ελλείψεις, αλλά πρός τα πάνω, στην αγάπη του Θεού, όχι προς τα πίσω αυτομεμφόμενος, αλλά προς τα εμπρός με εμπιστοσύνη. Μετάνοια είναι να βλέπω όχι το γιατί απέτυχα να γίνω κάτι, αλλά τί ακόμη μπορώ να γίνω με τη Χάρη του Χριστού.

    Όταν η μετάνοια ερμηνευτεί μ΄ αυτήν την θετική έννοια, δεν θεωρείται πλέον μία απλή πράξη, αλλά μία συνεχής στάση. Στην προσωπική εμπειρία κάθε ανθρώπου υπάρχουν αποφασιστικές στιγμές μεταστροφής, στην παρούσα όμως ζωή το έργο της μετάνοιας παραμένει πάντα ανολοκλήρωτο. Η μεταστροφή ή η επανατοποθέτηση του κέντρου της ζωής μας πρέπει συνεχώς να ανανεώνεται, μέχρι τη στιγμή του θανάτου, όπως το κατανόησε ο αββάς Σισώης, "η αλλαγή του νοός" πρέπει να είναι όλο και πιο ριζική και η "μεγάλη κατανόηση" όλο και πιο βαθιά. Σύμφωνα με τον Άγιο Θεοφάνη τον Έγκλειστο, "η μετάνοια είναι η αφετηρία και ο θεμέλιος λίθος της νέας ζωής μας εν Χριστώ και πρέπει να είναι παρούσα όχι μόνο στην αρχή αλλά σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας, και να αυξάνεται καθώς μεγαλώνουμε



    ΠΗΓΗ

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.

    Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

    ΔΙΑΦΟΡΑ

    ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

    Από το Blogger.

    ΣΕΝΑΡΙΑ