Τέλος στη σημερινή εικόνα των περιπτέρων της Αθήνας και τις αυθαιρεσίες – καταπατήσεις δημόσιου χώρου φιλοδοξεί να βάλει ο δήμος Αθηναίων, που παρουσίασε ενδιαφέρουσες προτάσεις για το νέο πρότυπο περίπτερο της πόλης
Ένα νέο λειτουργικό και καλαίσθητο πρότυπο περιπτέρου αναζητά ο δήμος Αθηναίων για το ιστορικό κέντρο αλλά και την ευρύτερη πόλη, το οποίο θα βοηθήσει στην αναβάθμιση του αστικού τοπίου και την εικόνα της πρωτεύουσας, ενώ θα λύσει πρακτικά προβλήματα όπως το φαινόμενο του περιπτέρου – mini market που καταπατά το δημόσιο χώρο που το περιβάλλει. Στο πλαίσιο αυτό η δημοτική Αρχή διενήργησε πανελλήνιο διαγωνισμό πρωτότυπων σχεδιαστικών προτάσεων για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των περιπτέρων της Αθήνας και την ανανέωση της μορφής τους.
Οι προτάσεις που επιλέχθηκαν ως οι τρεις καλύτερες και βραβεύτηκαν, μαζί με ακόμα τρεις προτάσεις που εξαγοράστηκαν, παρουσιάζονται στην έκθεση ιδεών «Πρότυπου Περιπτέρου», που φιλοξενείται στην Τεχνόπολη έως τις 24 Ιανουαρίου. Στα εγκαίνια της έκθεσης, δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης διευκρίνισε πως η έκθεση προσφέρει μια δεξαμενή ιδεών: «Είναι ιδέες που μπορεί να χρησιμοποιηθούν επιλεκτικά ή και σε συνδυασμό, δημιουργώντας νέα μοντέλα, ή αποτελώντας τη βάση για μια άλλη, συνθετική πρόταση». Παράλληλα ο κ. Καμίνης τόνισε ότι «η σημερινή εικόνα με τις παράνομες επεκτάσεις χρήσης γύρω από πολλά από τα σημερινά περίπτερα, αυτό το σκηνικό ενός αυτοσχέδιου μίνι – μάρκετ, πρέπει να εξαλειφθεί» και έθεσε ως στόχο «το νέο πρότυπο περίπτερο της Αθήνας να αποδειχθεί λειτουργικό και καλαίσθητο, συνδυάζοντας στοιχεία της παράδοσής του με τις νέες σχεδιαστικές και αισθητικές αντιλήψεις».
Το WE του News247 σας παρουσιάζει τις προτάσεις που βραβεύτηκαν και εξηγεί το σκεπτικό τους δια στόματος των δημιουργών.
Το κέλυφος
H Δανάη Γεωργούλη και η Φιλία Γλύκα, με βασική παράμετρο σχεδιασμού την εξασφάλιση των ελάχιστων διαστάσεων, πρότειναν τη διατήρηση του κουβουκλίου ως κεντρική δομή του περιπτέρου, περιβαλλόμενου από ένα διμερές συρόμενο «κέλυφος». «Το κέλυφος αυτό προσδίδει αναγνωρισιμότητα στην κατασκευή, προσαρμόζεται ανάλογα με το υλικό επικάλυψης σε διαφορετικά αστικά περιβάλλοντα και παράλληλα επιλύει το πρόβλημα της ασφάλισης του περιπτέρου κατά τη διάρκεια της νύχτας» εξηγούν οι ίδιες στο WE και επισημαίνουν ότι δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στη χωροθέτηση των προϊόντων σε σαφώς διακριτές ενότητες, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεξέλεγκτης και άναρχης τοποθέτησής τους στον περιβάλλοντα χώρο του περιπτέρου.
Το Π
Η Παυλίνα Μαρτίνη, η Μάλαμα Πολυκάρπου και ο Μιχάλης Τζιαμπατζής, δημιούργησαν ένα περίπτερο που "αγκαλιάζει" στην κάτοψη και στην τομή όλο τον απαιτούμενο χώρο, δημιουργώντας ένα σχήμα Π. «Έπρεπε να χειριστούμε κάτι που ήταν πολύ μικρό σε διάσταση με στόχο να κλείσουμε όλα τα προϊόντα εντός του περιπτέρου, προκειμένου να μην καταλαμβάνουν δημόσιο χώρο. Έτσι, στην πρότασή μας υπάρχουν θήκες και στις τρεις πλευρές για την τοποθέτηση προϊόντων και τα ψυγεία ενσωματώνονται στο περίπτερο. Τα ψυγεία των ποτών τα ενσωματώσαμε μέσα στο κουβούκλιο, μόνο ο περιπτεράς έχει πρόσβαση σε αυτά και έχει και τον έλεγχο, είναι δηλαδή και θέμα ασφάλειας από κλοπές κλπ. Τα ψυγεία παγωτών τα έχουμε τοποθετήσει στο πλάι του κουβουκλίου όπου υπάρχει μια εσοχή. Αυτά καλύπτονται εντελώς όταν κλείνει το περίπτερο διότι γίνεται σαν ένα κουτί».
«Επίσης έχουμε δύο τύπους που αφορούν στο μέγεθος. Το μεγάλο περίπτερο είναι 6,31 τετραγωνικά αλλά όταν είναι κλειστό πιάνει πολύ λιγότερο χώρο, 4,64 τετραγωνικά. Το μικρό περίπτερο πιάνει 4,23 τετραγωνικά όταν είναι ανοιχτό και 2,64 όταν είναι κλειστό. Τα κομμάτια που ανοίγουν αφορούν τον έντυπο Τύπο. Κάθε περίπτερο είναι ελαφρύ, ανθεκτικό και εύκολο στην τοποθέτηση, για να μπορεί κανείς να το μεταφέρει εύκολα ανά πάσα στιγμή. Χρησιμοποιήσαμε γυψοσανίδα περιμετρικά με διπλό κέλυφος στην οροφή, που είναι ένα ελαφρύ υλικό, και από έξω χρησιμοποιήσαμε μια επένδυση που αλλάζει ανάλογα με την περιοχή».
Η εν λόγω πρόταση περιλαμβάνει ουσιαστικά τρεις τύπους περιπτέρου που θα ταίριαζαν αισθητικά στο παραδοσιακό περιβάλλον, το σύγχρονο και το μικτό. «Για το παραδοσιακό περιβάλλον χρησιμοποιήσαμε σαν επένδυση μια κλασσική επιφάνεια, μια επιχρωμιωμένη λαμαρίνα, η οποία αντανακλά το παραδοσιακό περιβάλλον και ενσωματώνεται σε αυτό αρμονικά. Όπως μπορείτε να δείτε και στην αποτύπωση, λόγω και του μικρού μεγέθους του, φαίνεται να απορροφάται τελείως στο το περιβάλλον. Στο σύγχρονο περιβάλλον χρησιμοποιήσαμε ξύλο, ως ανάμνηση στο παλιό παραδοσιακό περίπτερο που ήταν ξύλινο. Στο μικτό περιβάλλον χρησιμοποιήσαμε δύο υλικά, ξύλο και επένδυση χαλκού, που παραπέμπουν ταυτόχρονα στο παλιό και στο σύγχρονο ταυτόχρονα».
Το σήμαντρο
Ο Γιάννης Γιαννούτσος, ο Χρυσοβαλάντης Μπασούκος και ο Γιώργος Νίκας έθεσαν στο επίκεντρο της πρότασής τους τη σχέση του περιπτέρου με το δημόσιο χώρο και την εσωτερική του δομή. «Το περίπτερο λειτουργεί ως τοπόσημο στο δημόσιο χώρο. Η παρουσία του εντός της πόλης σημαίνεται από την γεωμετρία της κεκλιμένης στέγης που αποτελεί την έξαρση της σύνθεσης. Με αυτόν τον τρόπο το περίπτερο ανάγεται σε “σήμαντρο” μέσα στην πόλη υποδηλώνοντας τη λειτουργία του. Παράλληλα, σε χαρακτηριστικό σημείο, τοποθετείται η φωτεινή επιφάνεια της διαφήμισης που τονίζει την έννοια της έξαρσης», εξηγούν στο WE.
«Το περίπτερο αποτελείται από ένα δίπολο, τον κλειστό και τον ημιυπαίθριο χώρο. Οι δυο ενότητες συγκροτούν ένα ενιαίο λειτουργικά, οπτικά και αισθητικά σύνολο. Η αίσθηση της ενότητας ενισχύεται από την ύπαρξη της στέγης που ενοποιεί τους δυο χώρους, με την αγκαλιά που ορίζει τον ημιυπαίθριο ως συνέχεια του κλειστού χώρου αλλά και με το ενιαίο δομικό σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο η τυπολογία ανοιχτού - κλειστού ανάγεται σε αναγνωρίσιμο και χαρακτηριστικό στοιχείο του δημόσιου χώρου».
Τέλος, οι μελετητές / αρχιτέκτονες μηχανικοί επισημαίνουν ότι η «δομή του περιπτέρου σχεδιάστηκε με γνώμονα την ευκολία και την ταχύτητα της κατασκευής. Επιπλέον, ενώ ο μεταλλικός φορέας παραμένει σταθερός, η πλήρωσή του μπορεί κάθε φορά να αλλάζει σε σχέση με το περιβάλλον στο οποίο τοποθετείται το περίπτερο. Εναλλακτικές προτεινόμενες πληρώσεις είναι φύλλα κόντρα πλακέ και κυματοειδής λαμαρίνα. Το κίτρινο χρώμα ενισχύει την λειτουργία του περιπτέρου ως ‘‘σήμαντρο’’ και αποτελεί υπόμνηση της καταγωγής του».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.