Του ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΑΣΚΑ
Μια πραγματικά φοβερή σε περιεχόμενο επιστολή μάς έστειλε ο επί χρόνια βουλευτής, νομάρχης και γενικά πολιτικός της Χαλκιδικής Αργύρης Λαφαζάνης, στην οποία περιγράφει ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΜΑΦΙΑΣ στη Χαλκιδική, αλλά και στη χώρα γενικότερα. Αφορμή για την επιστολή του είναι η έρευνα του «Π» για τη Χαλκιδική, την περιοχή που βρίσκεται στο στόχαστρο των «επενδυτών» αλλά και μεγάλων δυνάμεων, όπως δείχνουν οι συχνές επισκέψεις εκεί κορυφαίων ξένων, μεταξύ των οποίων είναι ο Πούτιν, ο Κάρολος, ο Γιαννούκοβιτς. Στον κ. Λαφαζάνη έχουμε αναφερθεί επαινετικά και στο παρελθόν, με αφορμή φοβερές καταγγελίες που κάνει διαχρονικά προς τα ΜΜΕ αλλά και μέσα από το δικό του ηλεκτρονικό πρόσωπο που διατηρεί ως πολιτικός. Την ένταση των καταγγελιών που έχει στην επιστολή του δεν την περιμέναμε και με αυτή δεν πρέπει να ασχοληθεί μόνο ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί του. Γιατί; Θα το αντιληφθείτε διαβάζοντας απλώς την επιστολή και θα… φρίξετε:
19-09-2012
Αγαπητέ κ. Ντάσκα
Πριν μερικές μέρες ενημερώθηκα για σειρά δημοσιευμάτων της εφημερίδας σας για θέματα της Χαλκιδικής όπου περιέχονται και αναφορές στη δική μας διοίκηση της Νομαρχίας από το 2003 μέχρι το 2006. Κατ’ αρχήν καλοπροαίρετα και χωρίς να επικαλούμαι κανένα «νόμιμο δικαίωμά μου» θέλω να σας ενημερώσω ότι η δημοσίευση της φωτογραφίας μου ανάμεσα στον κ. Ζωγράφο και τον κ. Στέγγο με τους οποίους βρίσκομαι από χρόνια σε σφοδρή σύγκρουση, όχι για δικά μου συμφέροντα, θεωρήθηκε από τους Χαλκιδικιώτες ιδιαίτερα ατυχής. Ακόμη για την εμφάνισή μου κάτω από την σκιά του τίτλου «ΟΡΓΙΟ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ» είναι γνωστό ότι κατά τη δική μας περίοδο 2003-2006:
-Δεν έγινε καμία παραχώρηση δημόσιας έκτασης. Πολλές εκατοντάδες παραχωρήσεις τεμαχίων έγιναν πριν και μετά από εμάς, ενώ για τις 87 παραχωρήσεις στη Μονή Βατοπεδίου περίμεναν να φύγουμε από τη Νομαρχία για να τις προχωρήσουν.
-Δεν προωθήθηκε κανένας ιδιωτικός ή συνεταιριστικός οικισμός αντίθετα ματαιώθηκαν αρκετοί οικισμοί από τη δική μας διοίκηση.
-Σταμάτησε η κατασκευή άτυπων οικισμών, εκτός σχεδίου, με τη μέθοδο του τεμαχισμού ή με προκλητικές υπερβάσεις των όρων δόμησης.
-Δεν έγινε ούτε μία ηλεκτροδότηση αυθαιρέτου με το πρόσχημα της αναπηρίας. Πριν από εμάς έγιναν χιλιάδες μετά από εμάς αρκετές δεκάδες.
-Δεν έγινε καμία μεταβίβαση μοναστηριακού ακινήτου γιατί ευτυχώς απαιτούνταν έγκριση Νομάρχη.
-Δεν έγινε καμία διαγραφή και καμία μείωση προστίμου.
-Δεν υπάρχουν περισσότερα από 3-4 «45άρια» δηλαδή αναθέσεις με πρόχειρο διαγωνισμό. Πριν από εμάς υπήρχαν αρκετά, μετά από εμάς ίσως και 150.
-Δεν υπήρξε καμία παραπομπή ή διατύπωση κατηγορίας όχι μόνο για τα πολιτικά πρόσωπα αλλά ούτε και για τους υπαλλήλους της Νομαρχίας.
Αγαπητέ κ. Ντάσκα
Πριν μερικές μέρες ενημερώθηκα για σειρά δημοσιευμάτων της εφημερίδας σας για θέματα της Χαλκιδικής όπου περιέχονται και αναφορές στη δική μας διοίκηση της Νομαρχίας από το 2003 μέχρι το 2006. Κατ’ αρχήν καλοπροαίρετα και χωρίς να επικαλούμαι κανένα «νόμιμο δικαίωμά μου» θέλω να σας ενημερώσω ότι η δημοσίευση της φωτογραφίας μου ανάμεσα στον κ. Ζωγράφο και τον κ. Στέγγο με τους οποίους βρίσκομαι από χρόνια σε σφοδρή σύγκρουση, όχι για δικά μου συμφέροντα, θεωρήθηκε από τους Χαλκιδικιώτες ιδιαίτερα ατυχής. Ακόμη για την εμφάνισή μου κάτω από την σκιά του τίτλου «ΟΡΓΙΟ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ» είναι γνωστό ότι κατά τη δική μας περίοδο 2003-2006:
-Δεν έγινε καμία παραχώρηση δημόσιας έκτασης. Πολλές εκατοντάδες παραχωρήσεις τεμαχίων έγιναν πριν και μετά από εμάς, ενώ για τις 87 παραχωρήσεις στη Μονή Βατοπεδίου περίμεναν να φύγουμε από τη Νομαρχία για να τις προχωρήσουν.
-Δεν προωθήθηκε κανένας ιδιωτικός ή συνεταιριστικός οικισμός αντίθετα ματαιώθηκαν αρκετοί οικισμοί από τη δική μας διοίκηση.
-Σταμάτησε η κατασκευή άτυπων οικισμών, εκτός σχεδίου, με τη μέθοδο του τεμαχισμού ή με προκλητικές υπερβάσεις των όρων δόμησης.
-Δεν έγινε ούτε μία ηλεκτροδότηση αυθαιρέτου με το πρόσχημα της αναπηρίας. Πριν από εμάς έγιναν χιλιάδες μετά από εμάς αρκετές δεκάδες.
-Δεν έγινε καμία μεταβίβαση μοναστηριακού ακινήτου γιατί ευτυχώς απαιτούνταν έγκριση Νομάρχη.
-Δεν έγινε καμία διαγραφή και καμία μείωση προστίμου.
-Δεν υπάρχουν περισσότερα από 3-4 «45άρια» δηλαδή αναθέσεις με πρόχειρο διαγωνισμό. Πριν από εμάς υπήρχαν αρκετά, μετά από εμάς ίσως και 150.
-Δεν υπήρξε καμία παραπομπή ή διατύπωση κατηγορίας όχι μόνο για τα πολιτικά πρόσωπα αλλά ούτε και για τους υπαλλήλους της Νομαρχίας.
Γενικότερα
-Δεν υπήρξε καμία σκιά ή διατύπωση υπαινιγμού για μη χρηστή διαχείριση, αν και αναζητήθηκε επίμονα.
Αν συμφωνήσετε ότι όλα αυτά που δεν έγιναν αποτελούν κατά κανόνα τη βάση και την ευκαιρία για εκδήλωση φαινόμενων διαφθοράς σε επίπεδο Νομαρχίας, τότε θα βρείτε αταίριαστη τη φωτογραφία μου κάτω από τον τίτλο «όργιο διαφθοράς».
Όσον αφορά τα 6 ζητήματα στα οποία αναφέρονται τα δημοσιεύματά σας και τα οποία αποτελούν αντικείμενο της έρευνας και του πορίσματος πρέπει να μάθουν οι αναγνώστες σας, ότι για όλα η παράταξή μας έκανε προσφυγές στην επιτροπή του άρθρου 7 (που όλες απορρίφθηκαν), προκάλεσε συζητήσεις στο Νομαρχιακό Συμβούλιο και άσκησε έντονη κριτική στα μέσα ενημέρωσης του Νομού.
Βέβαια αυτά που βγάζει το πόρισμα των Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, που προφανώς έχετε στα χέρια σας, δεν είναι τα πιο σημαντικά. Οι ελεγκτές έπιασαν τους κώνωπες αλλά δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να πιάσουν τις καμήλες. Έτσι τα 45αρια της περιόδου 2007-2008 δεν ζητήθηκαν καν, οι εκατοντάδες εντολές πληρωμής για φορτηγά και μηχανήματα δεν εντοπίσθηκαν (εκτός από μία περίπτωση που είναι η πιο νόμιμη), οι ατελείωτες διαγραφές και μειώσεις προστίμων δεν ερευνήθηκαν και για τα έργα χωρίς μελέτες εκφράζεται η… ευχή να ελεγχθούν οι αποφάσεις της επιτροπής του άρθρου 7 που απέρριπτε τις δικές μας προσφυγές.
Εμείς εκφράζουμε την ευχή να ελεγχθεί, κάποτε, το κλιμάκιο Θεσσαλονίκης των Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημ. Διοίκησης, που ενώ έχει μία «στοίβα» υποθέσεις για τη Χαλκιδική δεν προχωράει καμία.
Σχετικά με την περίπτωση του τεράστιου προστίμου, από τη μακροσκελή καταγραφή των συνεδριάσεων, των αναβολών, των ενστάσεων και των αναστολών-ακυρώσεων και όσον αφορά τους 48 μήνες της δικής μας θητείας από 01-01-2003 μέχρι 31-12-2006 προκύπτει ότι:
-9,5 μήνες (σε δύο φάσεις) αναλώθηκαν σε συνεδριάσεις, αναβολές και λάθη των υπηρεσιακών παραγόντων (όχι πάντοτε αθώα)
-Επί 7,5 μήνες (και πάλι σε δύο φάσεις) το πρόστιμο ίσχυε
-Επί 31 μήνες το πρόστιμο ήταν «παγωμένο» με δικαστικές αναστολές και ακυρώσεις. Η μεγαλύτερη επομένως καθυστέρηση (περισσότερο από 2,5 χρόνια) έχει σχέση με την ταχύτητα λειτουργίας της δικαιοσύνης αλλά και τους επιτυχείς χειρισμούς των νομικών υποστηρικτών του επιχειρηματία τους οποίους πρέπει να αναζητήσετε για να τους… συγχαρείτε.
Πράγματι ο κ. Ζωγράφος δεν είχε εμπλοκή με την υπόθεση Γερούκη πριν το 2007 ως Νομάρχης. Θα γελάσετε όμως και θα καταλάβετε τι ακριβώς συνέβη όταν διαπιστώσετε ποια «μάχιμα» δικηγορικά γραφεία χειρίζονταν (με επιτυχία) την υπόθεση και «έβγαζαν» τις θετικές για τον επιχειρηματία δικαστικές αποφάσεις, εναντίον των συμφερόντων της Νομαρχίας και του Δημοσίου.
Το σημαντικότερο όμως είναι η ριζικά διαφορετική κατεύθυνση χειρισμού της υπόθεσης. Η δική μας εντολή προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες ήταν να επιβληθεί ξανά το πρόστιμο μετά την κοινοποίηση της ακύρωσής του (31-10-05) με φροντίδα και επιμέλεια ώστε να αποφευχθούν οι αστοχίες της προηγούμενης επιβολής, πράγμα που έγινε σε σχετικά σύντομο χρόνο (02-02-06).
Αντίθετα μετά το 2007 και μετά την παραλαβή της νέας ακυρωτικής απόφασης του 2008 για λόγους… «αοριστίας» (μία ακόμη μεγάλη επιτυχία των δικηγόρων της επιχείρησης) το πρόστιμο μέχρι και σήμερα δεν έχει επιβληθεί. Η δική μας άποψη είναι ότι η διοικητική διαδικασία της επιβολής του προστίμου δεν αναστέλλεται από την (προκληθείσα από την Νομαρχία) δικαστική εκκρεμότητα με την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Με απλά λόγια η μπάλα στάλθηκε στην κερκίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου βρίσκεται επί μια πενταετία και όπου μάλλον θα βρίσκεται και για μία ακόμη πενταετία. Και τελικά όχι μόνο δεν θα εισπραχθούν «τόκοι και προσαυξήσεις» αλλά ούτε και το «κεφάλαιο» αφού τα 16.000 τ.μ. του αυθαιρέτου μπορούν ήδη να υπαχθούν στον νόμο του 2011 με πολύ μικρότερο πρόστιμο. Αυτό θα ολοκληρώσει τον θρίαμβο των συνηγόρων της επιχείρησης και θα σημάνει την οριστική απώλεια ενός τεράστιου ποσού για τη Νομαρχία και το Δημόσιο.
Θεωρώ απαραίτητο να σχολιάσω και τη «βόμβα» όπως χαρακτηρίσατε την «αποκάλυψη» του κ. Ζωγράφου. Δεν κατάλαβε κανένας ποιον ή ποιους εννοεί και μέχρι να πει ονόματα φαίνεται σαν μια κούφια ντουφεκιά στον αέρα. Θα παρατηρήσατε όμως ότι είτε μιλάει για τον εαυτό του είτε για τον «στόχο» της «βόμβας», αναφέρεται μόνο σε τραπεζικούς λογαριασμούς και σε «δηλωμένα».
Αλλά γιατί να μιλήσουμε μόνο για καταθέσεις και για δηλώσεις; Εκτός από αυτά υπάρχει και η ακίνητη περιουσία, δηλωμένη ή αδήλωτη, τα προσύμφωνα, τα ιδιωτικά συμφωνητικά, οι off shore, οι καταθέσεις στο εξωτερικό, οι θυρίδες και τα σεντούκια. Και για να συνεχίσω τη γενική αναφορά χωρίς να εννοώ κανέναν συγκεκριμένα, τα βρώμικα ή τα μαύρα λεφτά δεν μπαίνουν φυσικά σε τραπεζικούς λογαριασμούς.
Αν και δεν φαίνεται να είμαι ο στόχος της «βόμβας», δεν θεωρώ περιττό να πω ότι το δικό μου πόθεν έσχες είναι πολλαπλά δημοσιευμένο στο διαδίκτυο και εκεί μπορεί να δει ο καθένας ότι τα περιουσιακά μου στοιχεία μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού και οι καταθέσεις μου δεν ξεπέρασαν ποτέ το ποσό ενός μέτριου εφ’ άπαξ. Αν εφαρμόζονταν οι νόμοι σε αυτή τη χώρα θα μπορούσαμε να δούμε και τις δηλώσεις πόθεν έσχες όλων όσων κατέχουν δημόσια αξιώματα. Θα είναι όμως μάταιος κόπος να ψάξετε στο διαδίκτυο για τα πόθεν έσχες Δημάρχων. Θα βρείτε μόνον ελάχιστους που έχουν συμμορφωθεί με τον νόμο, όπως για παράδειγμα ο Δήμαρχος Ιωαννίνων.
κ. Ντάσκα
Χαίρομαι ιδιαίτερα και σας συγχαίρω για την τόλμη σας να ασχοληθείτε με τα φοβερά που συμβαίνουν στο νομό μας εδώ και χρόνια. Εδώ πράγματι γίνονται όργια. Χοντρές αρπαχτές δημόσιου χρήματος, δημόσιας γης αλλά και ιδιωτικής γης, οργανωμένες απάτες με πολλά θύματα, συγκάλυψη και συνενοχή από υπηρεσίες και στελέχη, θρασύτατες «διευθετήσεις» οικονομικών εκκρεμοτήτων, εκβιασμοί και εξαναγκασμοί σε σύμπραξη και πάντοτε βέβαια ατιμωρησία ακόμη και για ολοφάνερες κομπίνες και παρανομίες. Στη Χαλκιδική έχει εδραιωθεί ένα πανίσχυρο διακομματικό σύστημα συμφερόντων και διαφθοράς που δεν σταματάει πουθενά. Όποιος δημιουργεί εμπόδια στους σχεδιασμούς του συστήματος δέχεται ανελέητο πόλεμο, κυριολεκτικά με μεθόδους μαφίας, σε προσωπικό, οικογενειακό και οικονομικό επίπεδο. Έχω την τιμή να είμαι μόνιμος στόχος τους.
Ως βουλευτής είχα ζητήσει από τον Υπουργό Εσωτερικών τη δημιουργία τοπικού ελεγκτικού μηχανισμού. Το ζητάω και τώρα. Σας εύχομαι να έχετε το κουράγιο και την αντοχή να συνεχίσετε. Πιάσατε σωστά την επικεφαλίδα και τον πρόλογο αλλά για να μπείτε στο κυρίως θέμα έχετε δρόμο ακόμη.
Με πολλή εκτίμηση
Αργύρης Λαφαζάνης
-Δεν υπήρξε καμία σκιά ή διατύπωση υπαινιγμού για μη χρηστή διαχείριση, αν και αναζητήθηκε επίμονα.
Αν συμφωνήσετε ότι όλα αυτά που δεν έγιναν αποτελούν κατά κανόνα τη βάση και την ευκαιρία για εκδήλωση φαινόμενων διαφθοράς σε επίπεδο Νομαρχίας, τότε θα βρείτε αταίριαστη τη φωτογραφία μου κάτω από τον τίτλο «όργιο διαφθοράς».
Όσον αφορά τα 6 ζητήματα στα οποία αναφέρονται τα δημοσιεύματά σας και τα οποία αποτελούν αντικείμενο της έρευνας και του πορίσματος πρέπει να μάθουν οι αναγνώστες σας, ότι για όλα η παράταξή μας έκανε προσφυγές στην επιτροπή του άρθρου 7 (που όλες απορρίφθηκαν), προκάλεσε συζητήσεις στο Νομαρχιακό Συμβούλιο και άσκησε έντονη κριτική στα μέσα ενημέρωσης του Νομού.
Βέβαια αυτά που βγάζει το πόρισμα των Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, που προφανώς έχετε στα χέρια σας, δεν είναι τα πιο σημαντικά. Οι ελεγκτές έπιασαν τους κώνωπες αλλά δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να πιάσουν τις καμήλες. Έτσι τα 45αρια της περιόδου 2007-2008 δεν ζητήθηκαν καν, οι εκατοντάδες εντολές πληρωμής για φορτηγά και μηχανήματα δεν εντοπίσθηκαν (εκτός από μία περίπτωση που είναι η πιο νόμιμη), οι ατελείωτες διαγραφές και μειώσεις προστίμων δεν ερευνήθηκαν και για τα έργα χωρίς μελέτες εκφράζεται η… ευχή να ελεγχθούν οι αποφάσεις της επιτροπής του άρθρου 7 που απέρριπτε τις δικές μας προσφυγές.
Εμείς εκφράζουμε την ευχή να ελεγχθεί, κάποτε, το κλιμάκιο Θεσσαλονίκης των Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημ. Διοίκησης, που ενώ έχει μία «στοίβα» υποθέσεις για τη Χαλκιδική δεν προχωράει καμία.
Σχετικά με την περίπτωση του τεράστιου προστίμου, από τη μακροσκελή καταγραφή των συνεδριάσεων, των αναβολών, των ενστάσεων και των αναστολών-ακυρώσεων και όσον αφορά τους 48 μήνες της δικής μας θητείας από 01-01-2003 μέχρι 31-12-2006 προκύπτει ότι:
-9,5 μήνες (σε δύο φάσεις) αναλώθηκαν σε συνεδριάσεις, αναβολές και λάθη των υπηρεσιακών παραγόντων (όχι πάντοτε αθώα)
-Επί 7,5 μήνες (και πάλι σε δύο φάσεις) το πρόστιμο ίσχυε
-Επί 31 μήνες το πρόστιμο ήταν «παγωμένο» με δικαστικές αναστολές και ακυρώσεις. Η μεγαλύτερη επομένως καθυστέρηση (περισσότερο από 2,5 χρόνια) έχει σχέση με την ταχύτητα λειτουργίας της δικαιοσύνης αλλά και τους επιτυχείς χειρισμούς των νομικών υποστηρικτών του επιχειρηματία τους οποίους πρέπει να αναζητήσετε για να τους… συγχαρείτε.
Πράγματι ο κ. Ζωγράφος δεν είχε εμπλοκή με την υπόθεση Γερούκη πριν το 2007 ως Νομάρχης. Θα γελάσετε όμως και θα καταλάβετε τι ακριβώς συνέβη όταν διαπιστώσετε ποια «μάχιμα» δικηγορικά γραφεία χειρίζονταν (με επιτυχία) την υπόθεση και «έβγαζαν» τις θετικές για τον επιχειρηματία δικαστικές αποφάσεις, εναντίον των συμφερόντων της Νομαρχίας και του Δημοσίου.
Το σημαντικότερο όμως είναι η ριζικά διαφορετική κατεύθυνση χειρισμού της υπόθεσης. Η δική μας εντολή προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες ήταν να επιβληθεί ξανά το πρόστιμο μετά την κοινοποίηση της ακύρωσής του (31-10-05) με φροντίδα και επιμέλεια ώστε να αποφευχθούν οι αστοχίες της προηγούμενης επιβολής, πράγμα που έγινε σε σχετικά σύντομο χρόνο (02-02-06).
Αντίθετα μετά το 2007 και μετά την παραλαβή της νέας ακυρωτικής απόφασης του 2008 για λόγους… «αοριστίας» (μία ακόμη μεγάλη επιτυχία των δικηγόρων της επιχείρησης) το πρόστιμο μέχρι και σήμερα δεν έχει επιβληθεί. Η δική μας άποψη είναι ότι η διοικητική διαδικασία της επιβολής του προστίμου δεν αναστέλλεται από την (προκληθείσα από την Νομαρχία) δικαστική εκκρεμότητα με την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Με απλά λόγια η μπάλα στάλθηκε στην κερκίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου βρίσκεται επί μια πενταετία και όπου μάλλον θα βρίσκεται και για μία ακόμη πενταετία. Και τελικά όχι μόνο δεν θα εισπραχθούν «τόκοι και προσαυξήσεις» αλλά ούτε και το «κεφάλαιο» αφού τα 16.000 τ.μ. του αυθαιρέτου μπορούν ήδη να υπαχθούν στον νόμο του 2011 με πολύ μικρότερο πρόστιμο. Αυτό θα ολοκληρώσει τον θρίαμβο των συνηγόρων της επιχείρησης και θα σημάνει την οριστική απώλεια ενός τεράστιου ποσού για τη Νομαρχία και το Δημόσιο.
Θεωρώ απαραίτητο να σχολιάσω και τη «βόμβα» όπως χαρακτηρίσατε την «αποκάλυψη» του κ. Ζωγράφου. Δεν κατάλαβε κανένας ποιον ή ποιους εννοεί και μέχρι να πει ονόματα φαίνεται σαν μια κούφια ντουφεκιά στον αέρα. Θα παρατηρήσατε όμως ότι είτε μιλάει για τον εαυτό του είτε για τον «στόχο» της «βόμβας», αναφέρεται μόνο σε τραπεζικούς λογαριασμούς και σε «δηλωμένα».
Αλλά γιατί να μιλήσουμε μόνο για καταθέσεις και για δηλώσεις; Εκτός από αυτά υπάρχει και η ακίνητη περιουσία, δηλωμένη ή αδήλωτη, τα προσύμφωνα, τα ιδιωτικά συμφωνητικά, οι off shore, οι καταθέσεις στο εξωτερικό, οι θυρίδες και τα σεντούκια. Και για να συνεχίσω τη γενική αναφορά χωρίς να εννοώ κανέναν συγκεκριμένα, τα βρώμικα ή τα μαύρα λεφτά δεν μπαίνουν φυσικά σε τραπεζικούς λογαριασμούς.
Αν και δεν φαίνεται να είμαι ο στόχος της «βόμβας», δεν θεωρώ περιττό να πω ότι το δικό μου πόθεν έσχες είναι πολλαπλά δημοσιευμένο στο διαδίκτυο και εκεί μπορεί να δει ο καθένας ότι τα περιουσιακά μου στοιχεία μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού και οι καταθέσεις μου δεν ξεπέρασαν ποτέ το ποσό ενός μέτριου εφ’ άπαξ. Αν εφαρμόζονταν οι νόμοι σε αυτή τη χώρα θα μπορούσαμε να δούμε και τις δηλώσεις πόθεν έσχες όλων όσων κατέχουν δημόσια αξιώματα. Θα είναι όμως μάταιος κόπος να ψάξετε στο διαδίκτυο για τα πόθεν έσχες Δημάρχων. Θα βρείτε μόνον ελάχιστους που έχουν συμμορφωθεί με τον νόμο, όπως για παράδειγμα ο Δήμαρχος Ιωαννίνων.
κ. Ντάσκα
Χαίρομαι ιδιαίτερα και σας συγχαίρω για την τόλμη σας να ασχοληθείτε με τα φοβερά που συμβαίνουν στο νομό μας εδώ και χρόνια. Εδώ πράγματι γίνονται όργια. Χοντρές αρπαχτές δημόσιου χρήματος, δημόσιας γης αλλά και ιδιωτικής γης, οργανωμένες απάτες με πολλά θύματα, συγκάλυψη και συνενοχή από υπηρεσίες και στελέχη, θρασύτατες «διευθετήσεις» οικονομικών εκκρεμοτήτων, εκβιασμοί και εξαναγκασμοί σε σύμπραξη και πάντοτε βέβαια ατιμωρησία ακόμη και για ολοφάνερες κομπίνες και παρανομίες. Στη Χαλκιδική έχει εδραιωθεί ένα πανίσχυρο διακομματικό σύστημα συμφερόντων και διαφθοράς που δεν σταματάει πουθενά. Όποιος δημιουργεί εμπόδια στους σχεδιασμούς του συστήματος δέχεται ανελέητο πόλεμο, κυριολεκτικά με μεθόδους μαφίας, σε προσωπικό, οικογενειακό και οικονομικό επίπεδο. Έχω την τιμή να είμαι μόνιμος στόχος τους.
Ως βουλευτής είχα ζητήσει από τον Υπουργό Εσωτερικών τη δημιουργία τοπικού ελεγκτικού μηχανισμού. Το ζητάω και τώρα. Σας εύχομαι να έχετε το κουράγιο και την αντοχή να συνεχίσετε. Πιάσατε σωστά την επικεφαλίδα και τον πρόλογο αλλά για να μπείτε στο κυρίως θέμα έχετε δρόμο ακόμη.
Με πολλή εκτίμηση
Αργύρης Λαφαζάνης
ΠΛΗΡΗΣ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΟΥ «Π»
«Εδώ πράγματι γίνονται όργια. Χοντρές αρπαχτές δημόσιου χρήματος, δημόσιας γης αλλά και ιδιωτικής γης, οργανωμένες απάτες με πολλά θύματα, συγκάλυψη και συνενοχή από υπηρεσίες και στελέχη, θρασύτατες ‘‘διευθετήσεις’’ οικονομικών εκκρεμοτήτων, εκβιασμοί και εξαναγκασμοί σε σύμπραξη και πάντοτε, βέβαια, ατιμωρησία ακόμη και για ολοφάνερες κομπίνες και παρανομίες.»
«Εδώ πράγματι γίνονται όργια. Χοντρές αρπαχτές δημόσιου χρήματος, δημόσιας γης αλλά και ιδιωτικής γης, οργανωμένες απάτες με πολλά θύματα, συγκάλυψη και συνενοχή από υπηρεσίες και στελέχη, θρασύτατες ‘‘διευθετήσεις’’ οικονομικών εκκρεμοτήτων, εκβιασμοί και εξαναγκασμοί σε σύμπραξη και πάντοτε, βέβαια, ατιμωρησία ακόμη και για ολοφάνερες κομπίνες και παρανομίες.»
Όλοι στο τσουβάλι της ανομίας!
«Δεν με αφορούν όσες παρανομίες καταλογίζονται στο πόρισμα του ελέγχου για όσα έγιναν στη Χαλκιδική, διότι αυτά προηγήθηκαν της δικής μου θητείας στη Νομαρχία και εγώ προσπάθησα να διορθώσω όσα βρήκα».
Αυτό ήταν το επιχείρημα με το οποίο μας απάντησε ο πρώην νομάρχης και σήμερα δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέρης Ζωγράφος, ζητώντας παράλληλα να τον αντιμετωπίσουμε δίκαια.
Η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε δει όλες τις σελίδες του πορίσματος, το οποίο περιγράφει ένα μέρος των οργίων κατά της δημόσιας περιουσίας που γίνονταν και γίνονται στον νομό, ο οποίος βρίσκεται στο στόχαστρο και εσωτερικών και εξωτερικών «επενδυτών», διότι το υπέδαφός του κρύβει τεράστιους θησαυρούς, κυρίως σε χρυσό.
Οι κινητοποιήσεις στον νομό είναι έντονες, αλλά περιέργως κανένα από τα «γκεσέμια» της πολιτικής εξουσίας (εννοούμε τα δύο κόμματα εξουσίας) δεν φαίνεται μπροστάρης πληροφόρησης και κινητοποιήσεων. Κάτοικοι και φορείς μόνο. Οι εξηγήσεις είναι δύο:
1. Τα «γκεσέμια» συμφωνούν με τις επενδύσεις και, άρα, είναι απέναντι στις κινητοποιήσεις.
2. Τα «γκεσέμια» είναι δεμένα χειροπόδαρα και δεν τολμούν να βγάλουν κιχ.
Πώς είναι δεμένα; Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας διώκεται και, μάλιστα, για σοβαρότατο αδίκημα εν σχέσει προς το βουλευτικό αξίωμα. Άρα και να του ζητήσουν να υπογράψει ότι ο γάιδαρος έχει φτερά και πετάει, θα το κάνει για να γλυτώσει τη δίωξη. Αυτή την εξήγηση δίνουμε εμείς με τη δική μας λογική. Εσείς; Ο γνωστός Χρήστος Πάχτας από το ΠΑΣΟΚ έγινε δήμαρχος στην περιοχή του χρυσού και έτσι επανήλθε από την αποστρατεία στην οποία τον είχε θέσει το ΠΑΣΟΚ λόγω του Πόρτο Καρράς.
Το πόρισμα που δημοσιεύουμε σήμερα δείχνει χοντρές εμπλοκές και ΠΑΣΟΚων και Νεοδημοκρατών. Δεκάδες αυθαίρετα πήραν ρεύμα, εκατομμύρια εξαφανίστηκαν και «ξέχασαν» να τα ξαναψάξουν… Τα λεφτά είναι πολλά στην περιοχή.
Το πόρισμα που δημοσιεύουμε σήμερα στο κύριο τμήμα του δείχνει μόνο ένα μέρος από τα όργια πλουτισμού. Η εκμετάλλευση του χρυσού είναι το κυριότερο οικονομικό μέγεθος στην περιοχή και τα δισ. είναι τόσα πολλά, ώστε έκοψαν όχι μόνο την ανάσα αλλά και τη μιλιά πολλών στην περιοχή. Και τα συμφέροντα στην περιοχή δεν αστειεύονται. Κρατικοί υπάλληλοι διαθέτουν περιουσίες και χρήμα που δεν δικαιολογείται… Όσοι αδιαφόρησαν για το χρήμα και διατύπωσαν καταγγελίες δεν είχαν καλά ξεμπερδέματα. Απειλές, αλλά και πράξεις. Παραλίγο ανάπηρος, αλλά πάντως παραμορφωμένος από επίθεση «αγνώστων» κάτοικος της περιοχής δεν μπορεί πια να υποστηρίξει τις καταγγελίες του.
Η Χαλκιδική έχει ορισμένα σημεία εδάφους που θυμίζουν την περιοχή δράσης αλλά και την ταινία τής Έριν Μπρόκοβιτς. Όμως, η Αμερική έχει το «όνομα» της Άγριας Δύσης και η Χαλκιδική τη «χάρη» της Άγριας Δύσης.
Διαβάστε στο πόρισμα πώς συνοψίζονται τα όργια, προσέξτε τις ημερομηνίες και ποιους αποκαλύπτει. Προσέξτε ότι δεν έγινε καμία κίνηση αποκατάστασης της παρανομίας σε κανένα επίπεδο και ας είναι εκατομμύρια για το δημόσιο ταμείο τα χρήματα που θα έπρεπε να μαζέψουν… Έχει ιδιαίτερη σημασία να σημειώσουμε ότι οι ελεγκτές διαβιβάζουν το πόρισμα στη διοίκηση, αλλά και στο Εφετείο Αθηνών, γιατί στη Χαλκιδική και στη Θεσσαλονίκη, προφανώς, δεν υπάρχει εμπιστοσύνη. Γιατί; Διότι πολλοί δικαστικοί έχουν στενή συγγένεια με εμπλεκομένους…
Διαβάστε, στις σελίδες που ακολουθούν, το πόρισμα που αποκαλύπτει το «Π»
Αυτό ήταν το επιχείρημα με το οποίο μας απάντησε ο πρώην νομάρχης και σήμερα δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέρης Ζωγράφος, ζητώντας παράλληλα να τον αντιμετωπίσουμε δίκαια.
Η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε δει όλες τις σελίδες του πορίσματος, το οποίο περιγράφει ένα μέρος των οργίων κατά της δημόσιας περιουσίας που γίνονταν και γίνονται στον νομό, ο οποίος βρίσκεται στο στόχαστρο και εσωτερικών και εξωτερικών «επενδυτών», διότι το υπέδαφός του κρύβει τεράστιους θησαυρούς, κυρίως σε χρυσό.
Οι κινητοποιήσεις στον νομό είναι έντονες, αλλά περιέργως κανένα από τα «γκεσέμια» της πολιτικής εξουσίας (εννοούμε τα δύο κόμματα εξουσίας) δεν φαίνεται μπροστάρης πληροφόρησης και κινητοποιήσεων. Κάτοικοι και φορείς μόνο. Οι εξηγήσεις είναι δύο:
1. Τα «γκεσέμια» συμφωνούν με τις επενδύσεις και, άρα, είναι απέναντι στις κινητοποιήσεις.
2. Τα «γκεσέμια» είναι δεμένα χειροπόδαρα και δεν τολμούν να βγάλουν κιχ.
Πώς είναι δεμένα; Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας διώκεται και, μάλιστα, για σοβαρότατο αδίκημα εν σχέσει προς το βουλευτικό αξίωμα. Άρα και να του ζητήσουν να υπογράψει ότι ο γάιδαρος έχει φτερά και πετάει, θα το κάνει για να γλυτώσει τη δίωξη. Αυτή την εξήγηση δίνουμε εμείς με τη δική μας λογική. Εσείς; Ο γνωστός Χρήστος Πάχτας από το ΠΑΣΟΚ έγινε δήμαρχος στην περιοχή του χρυσού και έτσι επανήλθε από την αποστρατεία στην οποία τον είχε θέσει το ΠΑΣΟΚ λόγω του Πόρτο Καρράς.
Το πόρισμα που δημοσιεύουμε σήμερα δείχνει χοντρές εμπλοκές και ΠΑΣΟΚων και Νεοδημοκρατών. Δεκάδες αυθαίρετα πήραν ρεύμα, εκατομμύρια εξαφανίστηκαν και «ξέχασαν» να τα ξαναψάξουν… Τα λεφτά είναι πολλά στην περιοχή.
Το πόρισμα που δημοσιεύουμε σήμερα στο κύριο τμήμα του δείχνει μόνο ένα μέρος από τα όργια πλουτισμού. Η εκμετάλλευση του χρυσού είναι το κυριότερο οικονομικό μέγεθος στην περιοχή και τα δισ. είναι τόσα πολλά, ώστε έκοψαν όχι μόνο την ανάσα αλλά και τη μιλιά πολλών στην περιοχή. Και τα συμφέροντα στην περιοχή δεν αστειεύονται. Κρατικοί υπάλληλοι διαθέτουν περιουσίες και χρήμα που δεν δικαιολογείται… Όσοι αδιαφόρησαν για το χρήμα και διατύπωσαν καταγγελίες δεν είχαν καλά ξεμπερδέματα. Απειλές, αλλά και πράξεις. Παραλίγο ανάπηρος, αλλά πάντως παραμορφωμένος από επίθεση «αγνώστων» κάτοικος της περιοχής δεν μπορεί πια να υποστηρίξει τις καταγγελίες του.
Η Χαλκιδική έχει ορισμένα σημεία εδάφους που θυμίζουν την περιοχή δράσης αλλά και την ταινία τής Έριν Μπρόκοβιτς. Όμως, η Αμερική έχει το «όνομα» της Άγριας Δύσης και η Χαλκιδική τη «χάρη» της Άγριας Δύσης.
Διαβάστε στο πόρισμα πώς συνοψίζονται τα όργια, προσέξτε τις ημερομηνίες και ποιους αποκαλύπτει. Προσέξτε ότι δεν έγινε καμία κίνηση αποκατάστασης της παρανομίας σε κανένα επίπεδο και ας είναι εκατομμύρια για το δημόσιο ταμείο τα χρήματα που θα έπρεπε να μαζέψουν… Έχει ιδιαίτερη σημασία να σημειώσουμε ότι οι ελεγκτές διαβιβάζουν το πόρισμα στη διοίκηση, αλλά και στο Εφετείο Αθηνών, γιατί στη Χαλκιδική και στη Θεσσαλονίκη, προφανώς, δεν υπάρχει εμπιστοσύνη. Γιατί; Διότι πολλοί δικαστικοί έχουν στενή συγγένεια με εμπλεκομένους…
Διαβάστε, στις σελίδες που ακολουθούν, το πόρισμα που αποκαλύπτει το «Π»
Εκατομμύρια ευρώ στον λαβύρινθο της παρανομίας
Ενδεικτικό της λεηλασίας του πλούτου της Χαλκιδικής είναι το πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, με το οποίο ζητείται η άσκηση πειθαρχικών διώξεων στον τέως νομάρχη Χαλκιδικής, Αστέριο Ζωγράφο, σε νομαρχιακούς συμβούλους και άλλους κρατικούς λειτουργούς. Επίσης, ζητείται να διαβιβαστεί η έκθεση ελέγχου στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών για όσα παρανόμως ή παρατύπως διαπράχθηκαν σχετικά με ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων, με διαγραφή-μείωση προστίμων αυθαιρέτων, με περίπτωση προστίμου ύψους 5,5 εκατ. ευρώ (τιμές 2005), του οποίου η είσπραξη πάγωσε, με δημοπράτηση έργων χωρίς μελέτες και με αόριστη περιγραφή φυσικού αντικειμένου, με απευθείας ανάθεση πλέον των 100 έργων (προϋπολογισμού 45.000 ευρώ), με μισθώσεις μηχανημάτων και φορτηγών δαπάνης πολλών εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και με μίσθωση κτηρίου με υπερβολικό μίσθωμα.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
& ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ – ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Περιφερειακό Γραφείο Θεσσαλονίκης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
& ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ – ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Περιφερειακό Γραφείο Θεσσαλονίκης
Αριθμός Έκθεσης
384/Θ/11
384/Θ/11
ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΣΤΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΣΤΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ – ΕΛΕΓΚΤΗΣ
Δ. ΚΑΡΑΛΗ (ΒΕΕΔΔ)
Δ. ΚΑΡΑΛΗ (ΒΕΕΔΔ)
Εγκρίθηκε από την Επιτροπή του άρθρου 4, παρ. 4 του Ν.3613/2007
Γ. ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Στο ΣΕΕΔΔ κατατέθηκε η με ΑΠ ΣΕΕΔΔ/ΠΓΘ/1840/15-07-2010 καταγγελία η οποία έχει ως ακολούθως:
«Ενδεικτικά θέματα προς έρευνα:
• Ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων. Προφανώς παράνομη διαδικασία (συνημμένο 1)
• Διαγραφή-μείωση προστίμων αυθαιρέτων (συνημμένα 2,3) Ακραία περίπτωση προστίμου ύψους 5,5 εκατ. € (τιμές 2005) του οποίου η είσπραξη πάγωσε.
• Δημοπράτηση έργων χωρίς μελέτες και με αόριστη περιγραφή φυσικού αντικειμένου (συνημμένο 4)
• Απ’ ευθείας ανάθεση πλέον των 100 έργων (προϋπολογισμού 45.000 €)
• Μισθώσεις μηχανημάτων και φορτηγών δαπάνης πολλών εκατομμυρίων ευρώ
• Μίσθωση κτιρίου με υπερβολικό μίσθωμα (Διεύθυνση Συγκοινωνιών). Κατασκευή πλήρως παράνομου κόμβου (συνημμένο 5)»
Από τα ανωτέρω έξι αντικείμενα, τα με αριθμούς 1, 2, 3, 5 και 6 εξετάζονται στα πλαίσια της παρούσας (βάσει της με ΑΠ ΣΕΕΔΔ/Φ.2ΔΘ/94/937/15-04-2011 εντολής του Προϊσταμένου του Περιφερειακού Γραφείου Θεσσαλονίκης ΣΕΕΔΔ).
Δεδομένου του ανωνύμου και του γενικού χαρακτήρα της καταγγελίας, αλλά και των ελαχίστων συνημμένων σε αυτή (ορισμένα εξ αυτών είναι ανώνυμα), ήταν δυσχερής η έρευνα των καταγγελλομένων με αποτέλεσμα να καταστεί απαραίτητη η έρευνα του αρχείου του Περιφερειακού Γραφείου Θεσσαλονίκης του ΣΕΕΔΔ, προκειμένου να διευκολυνθεί η διερεύνηση της υπόθεσης μέσα από τους εκτεταμένους ελέγχους που έχουν διενεργηθεί κατά το παρελθόν στις υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής.
Σε ό,τι αφορά τη δομή της παρούσας έκθεσης, παρατίθενται οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματά της, σύμφωνα με τη σειρά των καταγγελθέντων και κυρίως σε ό,τι αφορά τη νομιμότητα των πρωτογενών διοικητικών πράξεων που είχαν σαν αποτέλεσμα τις καταγγελλόμενες ως μη νόμιμες διοικητικές ενέργειες.
Γ.1. Ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων
Όσον αφορά τη μη νόμιμη ηλεκτροδότηση αυθαίρετων κτισμάτων προέκυψαν τα ακόλουθα:
Γ.1.1. Την 17-03-2010 εκδόθηκε η με αριθμό 01β/330/17-03-2010 απόφαση του Νομάρχη1 Χαλκιδικής η οποία τροποποίησε την με αριθμό 392/1996 απόφαση του τότε Νομάρχη Χαλκιδικής και επιτρέπει την υπό όρους προσωρινή σύνδεση αυθαιρέτων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας. Στο σκεπτικό της ως άνω απόφασης γίνεται επίκληση του με ΑΠ 8578/26-06-95 εγγράφου του τότε Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προς τους Νομάρχες Αθηνών – Πειραιώς και Αττικής.
Γ.1.2. Στο ανωτέρω έγγραφο αναφέρονται χαρακτηριστικά οι φράσεις «το υπουργείο είναι αναρμόδιο να ενεργήσει για το θέμα αυτό», «Θεωρώ ότι εφόσον τα κτίσματα βρίσκονται σε περιοχές για τις οποίες συντρέχουν οι προϋποθέσεις ένταξής τους ή η ένταξη τους είναι θέμα χρόνου… είναι δυνατόν να εξεταστεί…», «Εναπόκειται στη δική σας κρίση, ευαισθησία και αντικειμενικότητα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου και του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα να δίνετε τις δέουσες απαντήσεις στα αιτήματα των πολιτών». Από τις ως άνω αναφορές προκύπτει η διατύπωση άποψης και σε κάθε περίπτωση όχι εγκυκλίου, χαρακτηρισμός που κακώς της αποδίδεται στην υπόψη απόφαση που υπογράφεται από τον αρμόδιο Αντινομάρχη.
Γ.1.3. Βάσει της ως άνω απόφασης εκδόθηκε η με αριθμό 01β/673/6-05-2010 Απόφαση Νομάρχη, στην οποία περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την προσωρινή σύνδεση με τα δίκτυα Κοινής Ωφέλειας.
Γ.1.4. Σημειώνεται ότι το Τμήμα Πολεοδομικών Εφαρμογών Αρναίας αρνήθηκε την εφαρμογή της ως άνω απόφασης με το ΑΠ 0151/805/31-03-2010 έγγραφό του στο οποίο αναφέρει ότι: «η Υπηρεσία δεν μπορεί να προβεί σε έγκριση ηλεκτροδότησης αυθαιρέτων κτισμάτων στην περιοχή ευθύνης της γιατί απαγορεύεται από τους ισχύοντες Νόμους 1337/83 και 1512/85».
Γ.1.5. Δεδομένου ότι στο άρθρο 3372 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ΦΕΚ 558/Δ/27-07-1999) αναφέρεται ότι «απαγορεύεται η σύνδεση κτισμάτων και εγκαταστάσεων, για τις οποίες απαιτείται οικοδομική άδεια, με κάθε είδους δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, τηλεπικοινωνιών, παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, αν δεν προσκομιστεί στους αρμόδιους φορείς αντίγραφο της οικοδομικής άδειας, επικυρωμένο από την αρχή που το χορήγησε» και επειδή στο άρθρο 9 παρ. 1 του Ν.1512/85 καθορίζεται η διαδικασία ηλεκτροδότησης των νομίμων κτιρίων και προβλέπεται ότι: «δεν επιτρέπεται η σύνδεση των νέων αυθαιρέτων με τα δίκτυα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, αποχέτευσης και τηλεπικοινωνιών», προκύπτει ότι η εν λόγω απόφαση Νομάρχη εκδόθηκε κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων.
Γ.1.6. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το με ΑΠ 15/6522/30-12-2010 έγγραφο της Δ/νσης Πολεοδομίας της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, βάσει της με αριθμό 01 β/673/06-05-2010 Απόφασης Νομάρχη ηλεκτροδοτήθηκαν 45 αυθαίρετα κτίσματα.
Στο ΣΕΕΔΔ κατατέθηκε η με ΑΠ ΣΕΕΔΔ/ΠΓΘ/1840/15-07-2010 καταγγελία η οποία έχει ως ακολούθως:
«Ενδεικτικά θέματα προς έρευνα:
• Ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων. Προφανώς παράνομη διαδικασία (συνημμένο 1)
• Διαγραφή-μείωση προστίμων αυθαιρέτων (συνημμένα 2,3) Ακραία περίπτωση προστίμου ύψους 5,5 εκατ. € (τιμές 2005) του οποίου η είσπραξη πάγωσε.
• Δημοπράτηση έργων χωρίς μελέτες και με αόριστη περιγραφή φυσικού αντικειμένου (συνημμένο 4)
• Απ’ ευθείας ανάθεση πλέον των 100 έργων (προϋπολογισμού 45.000 €)
• Μισθώσεις μηχανημάτων και φορτηγών δαπάνης πολλών εκατομμυρίων ευρώ
• Μίσθωση κτιρίου με υπερβολικό μίσθωμα (Διεύθυνση Συγκοινωνιών). Κατασκευή πλήρως παράνομου κόμβου (συνημμένο 5)»
Από τα ανωτέρω έξι αντικείμενα, τα με αριθμούς 1, 2, 3, 5 και 6 εξετάζονται στα πλαίσια της παρούσας (βάσει της με ΑΠ ΣΕΕΔΔ/Φ.2ΔΘ/94/937/15-04-2011 εντολής του Προϊσταμένου του Περιφερειακού Γραφείου Θεσσαλονίκης ΣΕΕΔΔ).
Δεδομένου του ανωνύμου και του γενικού χαρακτήρα της καταγγελίας, αλλά και των ελαχίστων συνημμένων σε αυτή (ορισμένα εξ αυτών είναι ανώνυμα), ήταν δυσχερής η έρευνα των καταγγελλομένων με αποτέλεσμα να καταστεί απαραίτητη η έρευνα του αρχείου του Περιφερειακού Γραφείου Θεσσαλονίκης του ΣΕΕΔΔ, προκειμένου να διευκολυνθεί η διερεύνηση της υπόθεσης μέσα από τους εκτεταμένους ελέγχους που έχουν διενεργηθεί κατά το παρελθόν στις υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής.
Σε ό,τι αφορά τη δομή της παρούσας έκθεσης, παρατίθενται οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματά της, σύμφωνα με τη σειρά των καταγγελθέντων και κυρίως σε ό,τι αφορά τη νομιμότητα των πρωτογενών διοικητικών πράξεων που είχαν σαν αποτέλεσμα τις καταγγελλόμενες ως μη νόμιμες διοικητικές ενέργειες.
Γ.1. Ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων
Όσον αφορά τη μη νόμιμη ηλεκτροδότηση αυθαίρετων κτισμάτων προέκυψαν τα ακόλουθα:
Γ.1.1. Την 17-03-2010 εκδόθηκε η με αριθμό 01β/330/17-03-2010 απόφαση του Νομάρχη1 Χαλκιδικής η οποία τροποποίησε την με αριθμό 392/1996 απόφαση του τότε Νομάρχη Χαλκιδικής και επιτρέπει την υπό όρους προσωρινή σύνδεση αυθαιρέτων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας. Στο σκεπτικό της ως άνω απόφασης γίνεται επίκληση του με ΑΠ 8578/26-06-95 εγγράφου του τότε Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προς τους Νομάρχες Αθηνών – Πειραιώς και Αττικής.
Γ.1.2. Στο ανωτέρω έγγραφο αναφέρονται χαρακτηριστικά οι φράσεις «το υπουργείο είναι αναρμόδιο να ενεργήσει για το θέμα αυτό», «Θεωρώ ότι εφόσον τα κτίσματα βρίσκονται σε περιοχές για τις οποίες συντρέχουν οι προϋποθέσεις ένταξής τους ή η ένταξη τους είναι θέμα χρόνου… είναι δυνατόν να εξεταστεί…», «Εναπόκειται στη δική σας κρίση, ευαισθησία και αντικειμενικότητα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου και του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα να δίνετε τις δέουσες απαντήσεις στα αιτήματα των πολιτών». Από τις ως άνω αναφορές προκύπτει η διατύπωση άποψης και σε κάθε περίπτωση όχι εγκυκλίου, χαρακτηρισμός που κακώς της αποδίδεται στην υπόψη απόφαση που υπογράφεται από τον αρμόδιο Αντινομάρχη.
Γ.1.3. Βάσει της ως άνω απόφασης εκδόθηκε η με αριθμό 01β/673/6-05-2010 Απόφαση Νομάρχη, στην οποία περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την προσωρινή σύνδεση με τα δίκτυα Κοινής Ωφέλειας.
Γ.1.4. Σημειώνεται ότι το Τμήμα Πολεοδομικών Εφαρμογών Αρναίας αρνήθηκε την εφαρμογή της ως άνω απόφασης με το ΑΠ 0151/805/31-03-2010 έγγραφό του στο οποίο αναφέρει ότι: «η Υπηρεσία δεν μπορεί να προβεί σε έγκριση ηλεκτροδότησης αυθαιρέτων κτισμάτων στην περιοχή ευθύνης της γιατί απαγορεύεται από τους ισχύοντες Νόμους 1337/83 και 1512/85».
Γ.1.5. Δεδομένου ότι στο άρθρο 3372 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ΦΕΚ 558/Δ/27-07-1999) αναφέρεται ότι «απαγορεύεται η σύνδεση κτισμάτων και εγκαταστάσεων, για τις οποίες απαιτείται οικοδομική άδεια, με κάθε είδους δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, τηλεπικοινωνιών, παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, αν δεν προσκομιστεί στους αρμόδιους φορείς αντίγραφο της οικοδομικής άδειας, επικυρωμένο από την αρχή που το χορήγησε» και επειδή στο άρθρο 9 παρ. 1 του Ν.1512/85 καθορίζεται η διαδικασία ηλεκτροδότησης των νομίμων κτιρίων και προβλέπεται ότι: «δεν επιτρέπεται η σύνδεση των νέων αυθαιρέτων με τα δίκτυα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, αποχέτευσης και τηλεπικοινωνιών», προκύπτει ότι η εν λόγω απόφαση Νομάρχη εκδόθηκε κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων.
Γ.1.6. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το με ΑΠ 15/6522/30-12-2010 έγγραφο της Δ/νσης Πολεοδομίας της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, βάσει της με αριθμό 01 β/673/06-05-2010 Απόφασης Νομάρχη ηλεκτροδοτήθηκαν 45 αυθαίρετα κτίσματα.
ΣΤ. ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ
Ι. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση ελέγχου στο Γενικό Γραμματέα
της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης6 προκειμένου
να ασκήσει πειθαρχική δίωξη κατά των:
i. κ. Γεώργιο Ιωάννη7, τέως Αντινομάρχη Χαλκιδικής και πρόεδρο της Νομαρχιακής Επιτροπής Οικισμού – Χωροταξίας & Κοινωνικής Πολιτικής της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
α) εξέδωσε την με αριθμό 01β/330/17-03-2010 Απόφαση κατά παράβαση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.1 και Γ.1 της παρούσης (ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων) και
β) συνυπέγραψε την με αριθμό 27/2009 απόφαση κατακύρωσης διαγωνισμού κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.5 & Γ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
ii. κ.κ. Tζίτζιο Ιωάννη8, Γιαννακάρα Λεωνίδα9, Κυριαφίνη Γεώργιο, Μουτάφη Ιωακείμ10 & Ελευθερούδη Ιωάννη, τέως Νομαρχιακούς Συμβούλους ΝΑΧ και μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Προγραμματισμού & Οικονομικής Διαχείρισης ΝΑΧ, διότι:
α) με την με αριθμό 289/03-11-2009 απόφασή τους ενέκριναν τη μίσθωση 10 φορτηγών, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.4.Α και Δ.4 της παρούσας (μίσθωση φορτηγών) και
β) με την με αριθμό 58/16-03-2010 απόφασή τους ενέκριναν τον καθαρισμό ρεμάτων του Νομού Χαλκιδικής με αυτεπιστασία χωρίς να τηρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Κεφ. Γ.4.Β και Δ.4 της παρούσας (μίσθωση μηχανημάτων).
iii. κ.κ. Τσούφη Δημήτριο, Πασσαλή Γεώργιο, Λαμπράκη Γεώργιο, Σαράφη-Μπαρμπή Χρυσή, Νομαρχιακούς Συμβούλους και μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Οικισμού – Χωροταξίας & Κοινωνικής Πολιτικής της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εξέδωσαν την με αριθμό 27/2009 απόφαση κατακύρωσης διαγωνισμού κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.5 & Γ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
iv. κ. Ζωγράφο Αστέριο11, τέως Νομάρχη Χαλκιδικής, διότι:
υπέγραψε το συμφωνητικό μίσθωσης κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.5 & Δ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
II. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση επιθεώρησης – ελέγχου στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, ως αρμόδιο πειθαρχικό προϊστάμενο για παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος, κατά τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 106 του Ν. 3528/07, κατά των:
i κ. Ληστή Θεόδωρου12, Δ/ντή Προγραμματισμού της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εισηγήθηκε τη διενέργεια δημοπρασίας για τη μίσθωση 10 φορτηγών, όπως προκύπτει από την με αριθμό 289/3-11-2009 Απόφαση της ΝΕΠΟΔ, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.4.Α και Δ.4 της παρούσας.
ii. κ. Λανταβό Ιωάννη13, Δ/ντή Τεχνικών Υπηρεσιών της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εισηγήθηκε τον καθορισμό ρεμάτων του Νομού Χαλκιδικής με αυτεπιστασία χωρίς να τηρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Κεφ. Γ.4.Β και Δ.4 της παρούσας.
iii. κ. Γιαννιό Ιωάννη14, Δ/ντή Τεχνικών Έργων της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εξέδωσε την με αριθμό 14/3030/26-06-2007 προσωρινή κυκλοφοριακή σύνδεση κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.5 και Δ. 5 της παρούσας (κατασκευή κόμβου).
III. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση ελέγχου στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 7 του Ν. 3074/02, για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών σύμφωνα με τα προεκταθέντα στην παρούσα έκθεση.
Ι. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση ελέγχου στο Γενικό Γραμματέα
της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης6 προκειμένου
να ασκήσει πειθαρχική δίωξη κατά των:
i. κ. Γεώργιο Ιωάννη7, τέως Αντινομάρχη Χαλκιδικής και πρόεδρο της Νομαρχιακής Επιτροπής Οικισμού – Χωροταξίας & Κοινωνικής Πολιτικής της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
α) εξέδωσε την με αριθμό 01β/330/17-03-2010 Απόφαση κατά παράβαση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.1 και Γ.1 της παρούσης (ηλεκτροδοτήσεις αυθαιρέτων) και
β) συνυπέγραψε την με αριθμό 27/2009 απόφαση κατακύρωσης διαγωνισμού κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.5 & Γ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
ii. κ.κ. Tζίτζιο Ιωάννη8, Γιαννακάρα Λεωνίδα9, Κυριαφίνη Γεώργιο, Μουτάφη Ιωακείμ10 & Ελευθερούδη Ιωάννη, τέως Νομαρχιακούς Συμβούλους ΝΑΧ και μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Προγραμματισμού & Οικονομικής Διαχείρισης ΝΑΧ, διότι:
α) με την με αριθμό 289/03-11-2009 απόφασή τους ενέκριναν τη μίσθωση 10 φορτηγών, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.4.Α και Δ.4 της παρούσας (μίσθωση φορτηγών) και
β) με την με αριθμό 58/16-03-2010 απόφασή τους ενέκριναν τον καθαρισμό ρεμάτων του Νομού Χαλκιδικής με αυτεπιστασία χωρίς να τηρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Κεφ. Γ.4.Β και Δ.4 της παρούσας (μίσθωση μηχανημάτων).
iii. κ.κ. Τσούφη Δημήτριο, Πασσαλή Γεώργιο, Λαμπράκη Γεώργιο, Σαράφη-Μπαρμπή Χρυσή, Νομαρχιακούς Συμβούλους και μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Οικισμού – Χωροταξίας & Κοινωνικής Πολιτικής της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εξέδωσαν την με αριθμό 27/2009 απόφαση κατακύρωσης διαγωνισμού κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Δ.5 & Γ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
iv. κ. Ζωγράφο Αστέριο11, τέως Νομάρχη Χαλκιδικής, διότι:
υπέγραψε το συμφωνητικό μίσθωσης κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και των ισχυουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.5 & Δ.5 της παρούσης (μίσθωση κτιρίου).
II. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση επιθεώρησης – ελέγχου στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, ως αρμόδιο πειθαρχικό προϊστάμενο για παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος, κατά τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 106 του Ν. 3528/07, κατά των:
i κ. Ληστή Θεόδωρου12, Δ/ντή Προγραμματισμού της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εισηγήθηκε τη διενέργεια δημοπρασίας για τη μίσθωση 10 φορτηγών, όπως προκύπτει από την με αριθμό 289/3-11-2009 Απόφαση της ΝΕΠΟΔ, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.4.Α και Δ.4 της παρούσας.
ii. κ. Λανταβό Ιωάννη13, Δ/ντή Τεχνικών Υπηρεσιών της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εισηγήθηκε τον καθορισμό ρεμάτων του Νομού Χαλκιδικής με αυτεπιστασία χωρίς να τηρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Κεφ. Γ.4.Β και Δ.4 της παρούσας.
iii. κ. Γιαννιό Ιωάννη14, Δ/ντή Τεχνικών Έργων της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής, διότι:
εξέδωσε την με αριθμό 14/3030/26-06-2007 προσωρινή κυκλοφοριακή σύνδεση κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Κεφ. Γ.5 και Δ. 5 της παρούσας (κατασκευή κόμβου).
III. Να διαβιβαστεί η παρούσα έκθεση ελέγχου στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 7 του Ν. 3074/02, για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών σύμφωνα με τα προεκταθέντα στην παρούσα έκθεση.
Η συντάκτης
Καραλή Δέσποινα
Β. Επιθεωρητής – Ελεγκτής Δ.Δ.
Καραλή Δέσποινα
Β. Επιθεωρητής – Ελεγκτής Δ.Δ.
1 υπογράφεται από τον αρμόδιο Αντινομάρχη
2 Κωδικοποιεί σε ενιαίο κείμενο τα άρθρα (άρθρο 9 παρ. 1 έως και 6 ν. 1512/1985, άρθρο 24α παρ. 5 εδάφιο στ. ν. 2075/1992, άρθρο 41 παρ. 2 ν. 2145/1993, άρθρο 3 παρ. 19, 20 και 21 ν. 2242/1994).
6σύμφωνα με το Άρθρο 238 «Έλεγχος νομιμότητας πράξεων Ο.Τ.Α αστική και πειθαρχική ευθύνη αιρετών μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α.» του Ν.3852/2010, χρέη Ελεγκτή νομιμότητας έως της σύσταση της υπηρεσίας εποπτείας ΟΤΑ εκτελεί ο Γενικός Γραμματέας της οικίας Αποκεντρωμένης Διοίκησης
7νυν Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
8νυν Δήμαρχο Σιθωνίας Χαλκιδικής
9νυν Δημοτικό Σύμβουλο Δήμου Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής
10νυν Δημοτικό Σύμβουλο Δήμου Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής
11νυν Δήμαρχο Πολυγύρου Χαλκιδικής
12νυν Διευθυντή Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.Κ.Μ. 11/03-01-2011)
13νυν Προϊστάμενο του Τμήματος Δομών Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.Κ.Μ. 19/03-01-2011)
14νυν υπάλληλο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.ΚΜ. 213/21-01-2011)
6σύμφωνα με το Άρθρο 238 «Έλεγχος νομιμότητας πράξεων Ο.Τ.Α αστική και πειθαρχική ευθύνη αιρετών μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α.» του Ν.3852/2010, χρέη Ελεγκτή νομιμότητας έως της σύσταση της υπηρεσίας εποπτείας ΟΤΑ εκτελεί ο Γενικός Γραμματέας της οικίας Αποκεντρωμένης Διοίκησης
7νυν Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
8νυν Δήμαρχο Σιθωνίας Χαλκιδικής
9νυν Δημοτικό Σύμβουλο Δήμου Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής
10νυν Δημοτικό Σύμβουλο Δήμου Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής
11νυν Δήμαρχο Πολυγύρου Χαλκιδικής
12νυν Διευθυντή Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.Κ.Μ. 11/03-01-2011)
13νυν Προϊστάμενο του Τμήματος Δομών Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.Κ.Μ. 19/03-01-2011)
14νυν υπάλληλο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (σύμφωνα με το ΑΠ Γ.Π.ΚΜ. 213/21-01-2011)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.