Η ΝΕΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ 150 ΝΕΚΡΟΥΣ ΤΗΣ GERMANWINGS, ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΑΤΟΜΒΗ ΘΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ - ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
Απίθανες αποκαλύψεις για τις low cost εταιρίες. Πιλότοι που κοιμούνται εν πτήσει, αεροπλάνα που μένουν από καύσιμα στον αέρα, μαϊμού ανταλλακτικά στα αεροσκάφη και πολλά ακόμα
Η νέα αεροπορική τραγωδία με το αεροσκάφος της Germanwings που συνετρίβη, παρασύροντας στο θάνατο 150 ψυχές, στις γαλλικές Aλπεις, έρχεται να (ξανα)θέσει βασανιστικά το ερώτημα το οποίο βασανίζει όλους μας τον τελευταίο χρόνο: Πόσο ασφαλή είναι πλέον τα αεροπλάνα; Φλερτάρουμε με τον θάνατο, κάθε φορά που επιβιβαζόμαστε σε μια πτήση;
Οι αριθμοί, δίνουν διττό συμπέρασμα: Από τη μία, είναι οι 1.650 νεκροί σε αεροπορικά δυστυχήματα που μετράμε από τις αρχές του 2014 μέχρι σήμερα, σχεδόν στα μέσα του 2015 και η αύξηση άνω του 300% των θυμάτων για τον περσινό χρόνο. Και από την άλλη, το γεγονός ότι κάθε χρόνο παγκοσμίως, περίπου 18.000 επιβατικά αεροπλάνα προσγειώνονται και απογειώνονται τακτικά σε χιλιάδες αεροδρόμια, μεταφέροντας περισσότερους από 1,6 δισεκατομμύρια επιβάτες στους προορισμούς τους. Ο ασφαλιστικός οργανισμός Lloyds του Λονδίνου υπολογίζει ότι είναι 25 φορές ασφαλέστερο να ταξιδέψει κανείς με αεροπλάνο από ό,τι με αυτοκίνητο. Επομένως, στατιστικά, το πιο επικίνδυνο τμήμα του ταξιδιού σας είναι η μετάβαση προς και από το αεροδρόμιο. Παρ’ όλα αυτά, ο φόβος φωλιάζει.
Οι low cost
Ίσως η εξήγηση για τον παγκόσμιο τρόμο σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές να μην κρύβεται (μόνο) στις εκατόμβες θυμάτων από τις συνεχόμενες τραγωδίες. Αλλά στην ασφάλεια που, όπως αποδεικνύεται, δεν μας παρέχουν εταιρίες χαμηλού –και όχι μόνο- κόστους, οι οποίες, ακολουθώντας τη μπουρζουά λογική της εποχής, περικόπτουν έξοδα κατ’ αυτές, σημαντικές υποχρεώσεις τους κατά τους ειδικούς.
Μ’ αυτό τον τρόπο, μ’ αυτή τη «λογική» έγινε και η τελευταία τραγωδία. Είναι κοινό μυστικό ότι οι εταιρίες χαμηλού κόστους έχουν μειώσει το προσωπικό τους στο μίνιμουμ. Προσλαμβάνουν «φτηνότερους» πιλότους χωρίς εμπειρία, ή χωρίς να πληρούν τους κανόνες ασφαλείας (ελλιπής εκπαίδευση), δεν τους ελέγχουν και τους εξουθενώνουν. Τους υποχρεώνουν, συχνά όντας απλήρωτοι, να δουλεύουν διπλοβάρδιες και τριπλοβάρδιες, με συνεχόμενες πτήσεις- ανταποκρίσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, καταγγέλλουν πιλότοι, αναγκάζονται να «ξεκλέβουν» μερικές ώρες ύπνου στα καθίσματα των αιθουσών αναμονής του αεροδρομίου! Και εδώ, πρέπει να σταθούμε.
Ο πιλότος- δολοφόνος, Αντρέας Λούμπιτζ, δεν έπασχε «απλά» από κατάθλιψη, αλλά, όπως αποκάλυψε φίλη του, από το σύνδρομο burnout. Αυτό, το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης, ή σύνδρομο ολοκληρωτικής εξάντλησης, όπως είναι η ελληνική του ονομασία, είχε αναγκάσει τον 28χρονο να διακόψει για έξι μήνες την εκπαίδευσή του. Τι είναι αυτό; Ουσιαστικά, η απόρροια του χρόνιου εργασιακού στρες που οδηγεί, πλην της εξουθένωσης, σε ψυχοσωματικά προβλήματα και, εν τέλει στην κατάθλιψη, επιθετική συμπεριφορά και ψυχική αστάθεια –μεταξύ πολλών άλλων.
Ένα από τα συμπτώματα, είναι και η αποπροσωποποίηση. Δηλαδή, η αντιμετώπιση ανθρώπων που σχετίζονται με τη δουλειά, ως αντικείμενα. Θυμηθείτε τώρα, τι είπε ο εισαγγελέας της Μασσαλίας: Ότι ο Λούμπιτζ «ήθελε να καταστρέψει το αεροπλάνο». Γι’ αυτόν, δεν υπήρχαν επιβάτες, αλλά «αντικείμενα» που του θύμιζαν τη δουλειά του.
Αν λέμε δολοφόνο τον Λούμπιτζ, άλλο τόσο δολοφόνοι είναι και αυτοί που του επέτρεψαν να πετάει. Οι επικεφαλείς της ιδιοκτήτριας της Germanwings, Lufthansa, αποκάλυψαν ότι δεν εξετάζουν ιατρικά τους πιλότους. Για λόγους κόστους, προφανώς. Ενδεικτικό, το γεγονός ότι ήξεραν πως ο Λούμπιτζ είναι ψυχικά άρρωστος (υπήρχαν γνωματεύσεις) αλλά ουδείς ενδιαφέρθηκε. Άλλωστε, τη μέρα της μοιραίας πτήσης, γιατρός είχε γράψει στον Λούμπιτζ αναρρωτική άδεια. Όμως αυτός, πέταξε.
Υπερβολές; Σύμφωνα με έρευνα της European Cockpit Association, ένας στους τρεις πιλότους έχει κοιμηθεί τουλάχιστον μια φορά εν ώρα πτήσης! Την ίδια ώρα ένας στους πέντε Γερμανούς πιλότους παραδέχεται ότι έχει κάνει λάθη εξαιτίας των εξαντλητικών ρυθμών εργασίας. Σε δείγμα λοιπόν 6.000 πιλότων από την Αυστρία, Σουηδία, Δανία, Βρετανία και Γερμανία το 92% υποστηρίζει ότι έχει οδηγήσει αεροπλάνο ακόμα και αν είχε συμπληρώσει πολλές ώρες πτήσης χωρίς ξεκούραση. Το 1/3 των Βρετανών πιλότων που αποκάλυψαν ότι αποκοιμήθηκαν εν ώρα πτήσης, δηλώνουν ότι τη στιγμή που ξύπνησαν έχουν βρει τους συγκυβερνήτες τους να κοιμούνται κι εκείνοι! Το 80% συνεχίζει να εργάζεται ακόμα και αν δεν αντέχει, αφού υπάρχει ο φόβος της απόλυσης. Το 2012, Γερμανός πιλότος πτήσης με 156 επιβάτες, αποκάλυψε ότι αποκοιμήθηκε την ώρα της προσγείωσης και ξύπνησε μόνο με τα απεγνωσμένα ουρλιαχτά του συγκυβερνήτη του…
Τα αεροσκάφη
Και τα αεροπλάνα; Οι αεροπορικές και ιδιαίτερα οι low budget χρησιμοποιούν ανορθόδοξες και συχνά επικίνδυνες μεθόδους για να αυξήσουν τα κέρδη τους και να ρίξουν τις τιμές των εισιτηρίων. Το «αφεντικό» της Ryanair, Ο’ Λίρι, για παράδειγμα, αναφέρει πως «λέμε στους πιλότους μας να πετάνε με έναν τρόπο όσο το δυνατόν πιο οικονομικό, δηλαδή να πετάνε με μικρότερη ταχύτητα και τον κλιματισμό κλειστό». Ε, αυτό δεν είναι τίποτα.
Παρά τα σκληρότερα μέτρα ασφαλείας, πολλές εταιρίες χαμηλού κόστους πετάνε με αεροπλάνα παρωχημένης τεχνολογίας, αλλά και κυρίως κακής, η μηδενικής συντήρησης. Τα τελευταία χρόνια μόνο, έχουν καταγραφεί περιστατικά αποκόλλησης κομματιών από την άτρακτο αεροσκάφους (σε μια περίπτωση έφυγε ο ανεμοθώρακας αεροσκάφους και ο πιλότος βρέθηκε να κρέμεται στο κενό, δεμένος μόνο με τη ζώνη!), πόρτες που απασφαλίζουν, παράθυρα που ραγίζουν, κινητήρες που… απλά σβήνουν και, κυρίως, εμπλοκές στα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών. Σε ό,τι αφορά τη συντήρηση, μιας και οι εταιρίες ζητούν να είναι πολύ γρήγορη και χωρίς κόστος, χαρακτηριστικό το παράδειγμα αεροσκάφους που πέταγε με το όργανο ένδειξης ύψους τοποθετημένο ανάποδα (!) από τους τεχνικούς, ή άλλου όπου αποκαλύφθηκαν ηλεκτροκολλήσεις (!) στην άτρακτο.
Άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι τα μαϊμού ανταλλακτικά. Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, είναι πλέον «συνηθισμένο», οι αεροπορικές και ιδιαίτερα οι low cost να χρησιμοποιούν «μαϊμού» ανταλλακτικά, ή μεταχειρισμένα για τα αεροσκάφη τους. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα (microchips κ.α.) οι παράνομοι κατασκευαστές πλέον πουλάνε περισσότερα απ’ ότι οι εγκεκριμένοι! Είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα που οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν συστήσει ειδική υπηρεσία μόνο και μόνο για να εντοπίζει τα «μαϊμού» ανταλλακτικά στα αεροσκάφη.
Έπειτα, είναι και τα καύσιμα: Οι χαμηλού κόστους εταιρίες εφοδιάζουν τα αεροσκάφη τους με όσο το δυνατόν λιγότερα καύσιμα και αναγκάζουν τους πιλότους τους να… κόψουν το λαιμό τους να φτάσουν. Ένα αεροπλάνο όμως, δεν είναι αυτοκίνητο που απλά θα μείνει από βενζίνη και θα κάνει στην άκρη. Έτσι, το 2012, οι πιλότοι μίας μόνο χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρίας πρόλαβαν τέσσερις φορές πολύνεκρες τραγωδίες, κάνοντας αναγκαστική προσγείωση. Ο λόγος; Τα αεροπλάνα τους είχαν μείνει από καύσιμα στον αέρα…
Έρχονται μέτρα;
Σε μια συνέντευξη που παραχώρησε στο δημόσιο γερμανικό τηλεοπτικό δίκτυο ARD, , ο Κάρστεν Σπορ, ο επικεφαλής της Λουφτχάνσα, δήλωσε ότι θα πραγματοποιηθεί μια συνάντηση για να συζητηθούν τρόποι “οι οποίοι θα επιτρέψουν την αύξηση της ασφάλειας άμεσα” στις εμπορικές πτήσεις χθες Παρασκευή.
Στη συνάντηση αυτή αναμενόταν να λάβουν μέρος εκπρόσωποι των μεγάλων επιχειρήσεων της αεροπορικής βιομηχανίας, “της ομοσπονδιακής υπηρεσίας αερομεταφορών” (LBA) και των “αρχών”, όπως σημείωσε.
Η τελευταία πολύνεκρη τραγωδία και μάλιστα επί ευρωπαϊκού εδάφους –ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες απ’ ότι, για παράδειγμα, στις ασιατικές χώρες-, έρχεται να φέρει πιέσεις στις ευρωπαϊκές αρχές ασφαλείας, οι οποίες τώρα καλούνται να ρίξουν το βάρος τους αλλού: Από την υστερία για την αποτροπή τρομοκρατικών επιθέσεων, στην εξάλειψη των όποιων κινδύνων προκαλούν οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρίες με τις μεθόδους τους…
Ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες αεροπορικές
Στο Γκρουπ E της λίστας των επικίνδυνων αεροπορικών του OBBSAT (βλ. ρεπορτάζ δίπλα) βρίσκονται οι εταιρίες, για τις οποίες έχει εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθεί απαγόρευση πτήσεων στην Ευρώπη λόγω μη συμμόρφωσης ή πλημμελούς σχεδιασμού σε ό,τι αφορά τους κανόνες ασφάλειας πτήσεων. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε:
- Atlas Jet (Τουρκία)
- Ukraine Mediterranean Airlines (Ουκρανία)
- Aero Air (ΗΠΑ)
- Air Bangladesh (Μπαγκλαντές)
- Belavia (Λευκορωσία)
- Egyptair (Αίγυπτος)
Από το Γκρουπ D ξεκινάει η «μαύρη λίστα» του OBSSAT. Εδώ κατατάσσονται όλες εκείνες οι αεροπορικές εταιρίες που εμφανίζουν προβλήματα ως προς την ασφάλεια πτήσεων και θα πρέπει να αποφεύγονται. Ενδεικτικά:
- Aeroflot Nord (Ρωσία)
- Ajet Airways (Κύπρος - Η παλιά “Ήλιος” με το γνωστό πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα τον Αύγουστο του 2005)
- Spanair (Ισπανία)
- TAM (Βραζιλία)
- Onur Air (Τουρκία)
- Fly Air (Τουρκία)
ΣΤΙΣ “SAFE” Η AEGEAN
Oι πιο ακίνδυνες εταιρίες
Ποιες είναι αυτές οι εταιρίες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών; Με ποιες οι ειδικοί δεν μας προτείνουν να ταξιδέψουμε; Και ποιες, στον αντίποδα, είναι αυτές στα αεροπλάνα των οποίων μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι; Τις απαντήσεις δίνει το Παρατηρητήριο για την Αεροπορική Ασφάλεια και τον Τουρισμό (OBSSAT), ένας ανεξάρτητος εξειδικευμένος οργανισμός με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας. Αυτός ο οργανισμός, συγκρίνει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και, κάθε χρόνο δημιουργεί μια λίστα που χωρίζει 1.480 αεροπορικές εταιρίες σε πέντε ομάδες (γκρουπ) με γνώμονα την ασφάλεια των πτήσεων.
Σύμφωνα με τη λίστα της OBSSAT, στο Γκρουπ Α κατατάσσονται οι εταιρίες που εμφανίζουν πολύ καλές επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας πτήσεων (Bon niveau) και… κατεβαίνουμε (B, C, D) μέχρι το γκρούπ Ε, όπου είναι οι πιο επικίνδυνες. (δες τον πίνακα δίπλα με τα γκρουπ Ε, D). Στο Γκρουπ C κατατάσσονται οι εταιρίες, για τις οποίες εκφράζονται επιφυλάξεις (sous reserve) ή έχουν παρατηρηθεί κατά καιρούς ζητήματα ως προς την ασφάλεια των πτήσεων.
Μεταξύ άλλων, εμφανίζονται:
- Ryanair (Ιρλανδία)
- American Airlines (ΗΠΑ)
- Air Algιrie (Αλγερία)
- Iran Air (Ιράν)
Στο Γκρουπ Β βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρίες που πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις ασφαλείας, ευρισκόμενες στο επίπεδο της ορθής πρακτικής των κανόνων ασφάλειας πτήσεων (Correct). Μεταξύ αυτών βρίσκονται:
- Germanwings (Γερμανία)
- Air France (Γαλλία)
- Aegean (Ελλάδα)
- Olympic Air (Ελλάδα)
- Aeroflot (Ρωσία)
- Alitalia (Ιταλία)
Στο Γκρουπ Α κατατάσσονται οι εταιρείες που εμφανίζουν πολύ καλές επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας πτήσεων (Bon niveau):
- British Airways (Βρετανία)
- Malaysia (Μαλαισία)
- Lufthansa (Γερμανία)
- Austrian Airlines (Αυστρία)
- Emirates (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)
- Singapore (Σιγκαπούρη)
ΠΩΣ ΑΥΞΑΝΕΤΕ ΤΙΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΤΩΣΗΣ
Ό,τι πρέπει να ξέρετε πριν πετάξετε
Υπάρχει πιθανότητα επιβίωσης σε αεροπορικό δυστύχημα; Οι επιζήσαντες σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων είναι έως και 23 φορές περισσότεροι από όσους χάνουν τη ζωή τους. Ανθρωποι που έζησαν τη φρίκη στον αέρα, ένιωσαν το άγγιγμα του θανάτου και όμως κατάφεραν να ξεφύγουν, Πώς το κατάφεραν; Με την ψυχραιμία, αρχικά. Όχι μόνο όμως. Ειδικοί από διεθνείς οργανισμούς αεροπορικής ασφάλειας απαντούν σε όλα τα καυτά ερωτήματα των (φοβισμένων αυτή την περίοδο) επιβατών.
Σε ό,τι αφορά τις θέσεις στο αεροπλάνο, ουσιαστικά δεν υπάρχει θέση που να είναι πιο ασφαλής από κάποια άλλη. Οπότε, μην αναλώνεστε σε αυτό. -Παρατηρήστε ωστόσο, προσεκτικά τις εξόδους του αεροπλάνου. Να είστε πάντα σε ετοιμότητα και, αν χρειαστεί, ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του πληρώματος.
- Καταστρώστε στο μυαλό σας ένα σχέδιο εκκένωσης του αεροπλάνου, ελέγχοντας κατ αρχήν τα σημεία εξόδου. Διαβάστε και ακούστε τις οδηγίες ασφαλείας. Να είστε σε εγρήγορση κατά την προσγείωση και την απογείωση, οπότε είναι πιο πιθανό να συμβεί ένα ατύχημα. Παραμείνετε ψύχραιμοι σε επείγουσες καταστάσεις.
-Σκεφτείτε πώς θα βρείτε την έξοδο, αν το σκοτάδι ή ο καπνός εμποδίζουν την ορατότητα. Μια απλή μέθοδος είναι να μετρήσετε τις σειρές καθισμάτων μέχρι τις εξόδους. Τότε, ακόμα και στο σκοτάδι, θα μπορείτε να βρείτε και να ανοίξετε την καταπακτή διαφυγής.
- Να φοράτε ρούχα από φυσικές ίνες. Τα συνθετικά υφάσματα καίγονται πιο εύκολα και κολλούν πάνω στο δέρμα σε περίπτωση που εκδηλωθεί φωτιά. Φοράτε συνεχώς τα παπούτσια σας, τα οποία καλό θα είναι να μην έχουν τακούνι.
-Το να φοράει κανείς μακριά μανίκια και μακρύ παντελόνι ή μακριά φούστα θα προφυλάξει με τον καλύτερο τρόπο το δέρμα του από τις φλόγες και τη θερμότητα.Τα δερμάτινα ρούχα μπορεί επίσης να συρρικνωθούν από τη θερμότητα, γι’ αυτό και δεν συστήνονται.
-Αν δοθεί εντολή εκκένωσης του αεροσκάφους, φροντίστε να είστε στο «όριο» των 90 δευτερολέπτων. Μεγαλύτερος χρόνος αυξάνει και τις πιθανότητες θανάτου από φωτιά η από εισπνοή καπνού.
-Περιορίστε τις χειραποσκευές: Ένας συνήθης κίνδυνος κατά την κανονική πτήση είναι η πτώση αντικειμένων από ντουλάπια που είτε δεν τα έκλεισαν καλά είτε τα άνοιξαν οι επιβάτες κατά την πτήση, με αποτέλεσμα να προξενούνται σοβαροί τραυματισμοί στο κεφάλι, ακόμα και θάνατοι
-Το πλήρωμα είναι εκπαιδευμένο ώστε να βοηθάει στη γρήγορη και ασφαλή εκκένωση του αεροσκάφους. Επομένως, να υπακούτε αμέσως στις οδηγίες του.
-Ένας βασικός παράγοντας που αυξάνει τις πιθανότητες επιβίωσης είναι η δική σας αποφασιστικότητα. Χρειάζεται να έχετε ξεκάθαρο σχέδιο δράσης και να είστε διατεθειμένοι να αναλάβετε την ευθύνη για τη δική σας επιβίωση. Το σχέδιό σας πρέπει να περιλαμβάνει τα άτομα με τα οποία συνταξιδεύετε, ιδιαίτερα παιδιά ή ηλικιωμένους, καθώς και τις ενέργειες που θα κάνετε για να μείνετε μαζί προκειμένου να αλληλοβοηθηθείτε στη διάρκεια της εκκένωσης.
presstime.eu
Απίθανες αποκαλύψεις για τις low cost εταιρίες. Πιλότοι που κοιμούνται εν πτήσει, αεροπλάνα που μένουν από καύσιμα στον αέρα, μαϊμού ανταλλακτικά στα αεροσκάφη και πολλά ακόμα
Η νέα αεροπορική τραγωδία με το αεροσκάφος της Germanwings που συνετρίβη, παρασύροντας στο θάνατο 150 ψυχές, στις γαλλικές Aλπεις, έρχεται να (ξανα)θέσει βασανιστικά το ερώτημα το οποίο βασανίζει όλους μας τον τελευταίο χρόνο: Πόσο ασφαλή είναι πλέον τα αεροπλάνα; Φλερτάρουμε με τον θάνατο, κάθε φορά που επιβιβαζόμαστε σε μια πτήση;
Οι αριθμοί, δίνουν διττό συμπέρασμα: Από τη μία, είναι οι 1.650 νεκροί σε αεροπορικά δυστυχήματα που μετράμε από τις αρχές του 2014 μέχρι σήμερα, σχεδόν στα μέσα του 2015 και η αύξηση άνω του 300% των θυμάτων για τον περσινό χρόνο. Και από την άλλη, το γεγονός ότι κάθε χρόνο παγκοσμίως, περίπου 18.000 επιβατικά αεροπλάνα προσγειώνονται και απογειώνονται τακτικά σε χιλιάδες αεροδρόμια, μεταφέροντας περισσότερους από 1,6 δισεκατομμύρια επιβάτες στους προορισμούς τους. Ο ασφαλιστικός οργανισμός Lloyds του Λονδίνου υπολογίζει ότι είναι 25 φορές ασφαλέστερο να ταξιδέψει κανείς με αεροπλάνο από ό,τι με αυτοκίνητο. Επομένως, στατιστικά, το πιο επικίνδυνο τμήμα του ταξιδιού σας είναι η μετάβαση προς και από το αεροδρόμιο. Παρ’ όλα αυτά, ο φόβος φωλιάζει.
Οι low cost
Ίσως η εξήγηση για τον παγκόσμιο τρόμο σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές να μην κρύβεται (μόνο) στις εκατόμβες θυμάτων από τις συνεχόμενες τραγωδίες. Αλλά στην ασφάλεια που, όπως αποδεικνύεται, δεν μας παρέχουν εταιρίες χαμηλού –και όχι μόνο- κόστους, οι οποίες, ακολουθώντας τη μπουρζουά λογική της εποχής, περικόπτουν έξοδα κατ’ αυτές, σημαντικές υποχρεώσεις τους κατά τους ειδικούς.
Μ’ αυτό τον τρόπο, μ’ αυτή τη «λογική» έγινε και η τελευταία τραγωδία. Είναι κοινό μυστικό ότι οι εταιρίες χαμηλού κόστους έχουν μειώσει το προσωπικό τους στο μίνιμουμ. Προσλαμβάνουν «φτηνότερους» πιλότους χωρίς εμπειρία, ή χωρίς να πληρούν τους κανόνες ασφαλείας (ελλιπής εκπαίδευση), δεν τους ελέγχουν και τους εξουθενώνουν. Τους υποχρεώνουν, συχνά όντας απλήρωτοι, να δουλεύουν διπλοβάρδιες και τριπλοβάρδιες, με συνεχόμενες πτήσεις- ανταποκρίσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, καταγγέλλουν πιλότοι, αναγκάζονται να «ξεκλέβουν» μερικές ώρες ύπνου στα καθίσματα των αιθουσών αναμονής του αεροδρομίου! Και εδώ, πρέπει να σταθούμε.
Ο πιλότος- δολοφόνος, Αντρέας Λούμπιτζ, δεν έπασχε «απλά» από κατάθλιψη, αλλά, όπως αποκάλυψε φίλη του, από το σύνδρομο burnout. Αυτό, το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης, ή σύνδρομο ολοκληρωτικής εξάντλησης, όπως είναι η ελληνική του ονομασία, είχε αναγκάσει τον 28χρονο να διακόψει για έξι μήνες την εκπαίδευσή του. Τι είναι αυτό; Ουσιαστικά, η απόρροια του χρόνιου εργασιακού στρες που οδηγεί, πλην της εξουθένωσης, σε ψυχοσωματικά προβλήματα και, εν τέλει στην κατάθλιψη, επιθετική συμπεριφορά και ψυχική αστάθεια –μεταξύ πολλών άλλων.
Ένα από τα συμπτώματα, είναι και η αποπροσωποποίηση. Δηλαδή, η αντιμετώπιση ανθρώπων που σχετίζονται με τη δουλειά, ως αντικείμενα. Θυμηθείτε τώρα, τι είπε ο εισαγγελέας της Μασσαλίας: Ότι ο Λούμπιτζ «ήθελε να καταστρέψει το αεροπλάνο». Γι’ αυτόν, δεν υπήρχαν επιβάτες, αλλά «αντικείμενα» που του θύμιζαν τη δουλειά του.
Αν λέμε δολοφόνο τον Λούμπιτζ, άλλο τόσο δολοφόνοι είναι και αυτοί που του επέτρεψαν να πετάει. Οι επικεφαλείς της ιδιοκτήτριας της Germanwings, Lufthansa, αποκάλυψαν ότι δεν εξετάζουν ιατρικά τους πιλότους. Για λόγους κόστους, προφανώς. Ενδεικτικό, το γεγονός ότι ήξεραν πως ο Λούμπιτζ είναι ψυχικά άρρωστος (υπήρχαν γνωματεύσεις) αλλά ουδείς ενδιαφέρθηκε. Άλλωστε, τη μέρα της μοιραίας πτήσης, γιατρός είχε γράψει στον Λούμπιτζ αναρρωτική άδεια. Όμως αυτός, πέταξε.
Υπερβολές; Σύμφωνα με έρευνα της European Cockpit Association, ένας στους τρεις πιλότους έχει κοιμηθεί τουλάχιστον μια φορά εν ώρα πτήσης! Την ίδια ώρα ένας στους πέντε Γερμανούς πιλότους παραδέχεται ότι έχει κάνει λάθη εξαιτίας των εξαντλητικών ρυθμών εργασίας. Σε δείγμα λοιπόν 6.000 πιλότων από την Αυστρία, Σουηδία, Δανία, Βρετανία και Γερμανία το 92% υποστηρίζει ότι έχει οδηγήσει αεροπλάνο ακόμα και αν είχε συμπληρώσει πολλές ώρες πτήσης χωρίς ξεκούραση. Το 1/3 των Βρετανών πιλότων που αποκάλυψαν ότι αποκοιμήθηκαν εν ώρα πτήσης, δηλώνουν ότι τη στιγμή που ξύπνησαν έχουν βρει τους συγκυβερνήτες τους να κοιμούνται κι εκείνοι! Το 80% συνεχίζει να εργάζεται ακόμα και αν δεν αντέχει, αφού υπάρχει ο φόβος της απόλυσης. Το 2012, Γερμανός πιλότος πτήσης με 156 επιβάτες, αποκάλυψε ότι αποκοιμήθηκε την ώρα της προσγείωσης και ξύπνησε μόνο με τα απεγνωσμένα ουρλιαχτά του συγκυβερνήτη του…
Τα αεροσκάφη
Και τα αεροπλάνα; Οι αεροπορικές και ιδιαίτερα οι low budget χρησιμοποιούν ανορθόδοξες και συχνά επικίνδυνες μεθόδους για να αυξήσουν τα κέρδη τους και να ρίξουν τις τιμές των εισιτηρίων. Το «αφεντικό» της Ryanair, Ο’ Λίρι, για παράδειγμα, αναφέρει πως «λέμε στους πιλότους μας να πετάνε με έναν τρόπο όσο το δυνατόν πιο οικονομικό, δηλαδή να πετάνε με μικρότερη ταχύτητα και τον κλιματισμό κλειστό». Ε, αυτό δεν είναι τίποτα.
Παρά τα σκληρότερα μέτρα ασφαλείας, πολλές εταιρίες χαμηλού κόστους πετάνε με αεροπλάνα παρωχημένης τεχνολογίας, αλλά και κυρίως κακής, η μηδενικής συντήρησης. Τα τελευταία χρόνια μόνο, έχουν καταγραφεί περιστατικά αποκόλλησης κομματιών από την άτρακτο αεροσκάφους (σε μια περίπτωση έφυγε ο ανεμοθώρακας αεροσκάφους και ο πιλότος βρέθηκε να κρέμεται στο κενό, δεμένος μόνο με τη ζώνη!), πόρτες που απασφαλίζουν, παράθυρα που ραγίζουν, κινητήρες που… απλά σβήνουν και, κυρίως, εμπλοκές στα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών. Σε ό,τι αφορά τη συντήρηση, μιας και οι εταιρίες ζητούν να είναι πολύ γρήγορη και χωρίς κόστος, χαρακτηριστικό το παράδειγμα αεροσκάφους που πέταγε με το όργανο ένδειξης ύψους τοποθετημένο ανάποδα (!) από τους τεχνικούς, ή άλλου όπου αποκαλύφθηκαν ηλεκτροκολλήσεις (!) στην άτρακτο.
Άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι τα μαϊμού ανταλλακτικά. Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, είναι πλέον «συνηθισμένο», οι αεροπορικές και ιδιαίτερα οι low cost να χρησιμοποιούν «μαϊμού» ανταλλακτικά, ή μεταχειρισμένα για τα αεροσκάφη τους. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα (microchips κ.α.) οι παράνομοι κατασκευαστές πλέον πουλάνε περισσότερα απ’ ότι οι εγκεκριμένοι! Είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα που οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν συστήσει ειδική υπηρεσία μόνο και μόνο για να εντοπίζει τα «μαϊμού» ανταλλακτικά στα αεροσκάφη.
Έπειτα, είναι και τα καύσιμα: Οι χαμηλού κόστους εταιρίες εφοδιάζουν τα αεροσκάφη τους με όσο το δυνατόν λιγότερα καύσιμα και αναγκάζουν τους πιλότους τους να… κόψουν το λαιμό τους να φτάσουν. Ένα αεροπλάνο όμως, δεν είναι αυτοκίνητο που απλά θα μείνει από βενζίνη και θα κάνει στην άκρη. Έτσι, το 2012, οι πιλότοι μίας μόνο χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρίας πρόλαβαν τέσσερις φορές πολύνεκρες τραγωδίες, κάνοντας αναγκαστική προσγείωση. Ο λόγος; Τα αεροπλάνα τους είχαν μείνει από καύσιμα στον αέρα…
Έρχονται μέτρα;
Σε μια συνέντευξη που παραχώρησε στο δημόσιο γερμανικό τηλεοπτικό δίκτυο ARD, , ο Κάρστεν Σπορ, ο επικεφαλής της Λουφτχάνσα, δήλωσε ότι θα πραγματοποιηθεί μια συνάντηση για να συζητηθούν τρόποι “οι οποίοι θα επιτρέψουν την αύξηση της ασφάλειας άμεσα” στις εμπορικές πτήσεις χθες Παρασκευή.
Στη συνάντηση αυτή αναμενόταν να λάβουν μέρος εκπρόσωποι των μεγάλων επιχειρήσεων της αεροπορικής βιομηχανίας, “της ομοσπονδιακής υπηρεσίας αερομεταφορών” (LBA) και των “αρχών”, όπως σημείωσε.
Η τελευταία πολύνεκρη τραγωδία και μάλιστα επί ευρωπαϊκού εδάφους –ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες απ’ ότι, για παράδειγμα, στις ασιατικές χώρες-, έρχεται να φέρει πιέσεις στις ευρωπαϊκές αρχές ασφαλείας, οι οποίες τώρα καλούνται να ρίξουν το βάρος τους αλλού: Από την υστερία για την αποτροπή τρομοκρατικών επιθέσεων, στην εξάλειψη των όποιων κινδύνων προκαλούν οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρίες με τις μεθόδους τους…
Ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες αεροπορικές
Στο Γκρουπ E της λίστας των επικίνδυνων αεροπορικών του OBBSAT (βλ. ρεπορτάζ δίπλα) βρίσκονται οι εταιρίες, για τις οποίες έχει εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθεί απαγόρευση πτήσεων στην Ευρώπη λόγω μη συμμόρφωσης ή πλημμελούς σχεδιασμού σε ό,τι αφορά τους κανόνες ασφάλειας πτήσεων. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε:
- Atlas Jet (Τουρκία)
- Ukraine Mediterranean Airlines (Ουκρανία)
- Aero Air (ΗΠΑ)
- Air Bangladesh (Μπαγκλαντές)
- Belavia (Λευκορωσία)
- Egyptair (Αίγυπτος)
Από το Γκρουπ D ξεκινάει η «μαύρη λίστα» του OBSSAT. Εδώ κατατάσσονται όλες εκείνες οι αεροπορικές εταιρίες που εμφανίζουν προβλήματα ως προς την ασφάλεια πτήσεων και θα πρέπει να αποφεύγονται. Ενδεικτικά:
- Aeroflot Nord (Ρωσία)
- Ajet Airways (Κύπρος - Η παλιά “Ήλιος” με το γνωστό πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα τον Αύγουστο του 2005)
- Spanair (Ισπανία)
- TAM (Βραζιλία)
- Onur Air (Τουρκία)
- Fly Air (Τουρκία)
ΣΤΙΣ “SAFE” Η AEGEAN
Oι πιο ακίνδυνες εταιρίες
Ποιες είναι αυτές οι εταιρίες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών; Με ποιες οι ειδικοί δεν μας προτείνουν να ταξιδέψουμε; Και ποιες, στον αντίποδα, είναι αυτές στα αεροπλάνα των οποίων μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι; Τις απαντήσεις δίνει το Παρατηρητήριο για την Αεροπορική Ασφάλεια και τον Τουρισμό (OBSSAT), ένας ανεξάρτητος εξειδικευμένος οργανισμός με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας. Αυτός ο οργανισμός, συγκρίνει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και, κάθε χρόνο δημιουργεί μια λίστα που χωρίζει 1.480 αεροπορικές εταιρίες σε πέντε ομάδες (γκρουπ) με γνώμονα την ασφάλεια των πτήσεων.
Σύμφωνα με τη λίστα της OBSSAT, στο Γκρουπ Α κατατάσσονται οι εταιρίες που εμφανίζουν πολύ καλές επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας πτήσεων (Bon niveau) και… κατεβαίνουμε (B, C, D) μέχρι το γκρούπ Ε, όπου είναι οι πιο επικίνδυνες. (δες τον πίνακα δίπλα με τα γκρουπ Ε, D). Στο Γκρουπ C κατατάσσονται οι εταιρίες, για τις οποίες εκφράζονται επιφυλάξεις (sous reserve) ή έχουν παρατηρηθεί κατά καιρούς ζητήματα ως προς την ασφάλεια των πτήσεων.
Μεταξύ άλλων, εμφανίζονται:
- Ryanair (Ιρλανδία)
- American Airlines (ΗΠΑ)
- Air Algιrie (Αλγερία)
- Iran Air (Ιράν)
Στο Γκρουπ Β βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρίες που πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις ασφαλείας, ευρισκόμενες στο επίπεδο της ορθής πρακτικής των κανόνων ασφάλειας πτήσεων (Correct). Μεταξύ αυτών βρίσκονται:
- Germanwings (Γερμανία)
- Air France (Γαλλία)
- Aegean (Ελλάδα)
- Olympic Air (Ελλάδα)
- Aeroflot (Ρωσία)
- Alitalia (Ιταλία)
Στο Γκρουπ Α κατατάσσονται οι εταιρείες που εμφανίζουν πολύ καλές επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας πτήσεων (Bon niveau):
- British Airways (Βρετανία)
- Malaysia (Μαλαισία)
- Lufthansa (Γερμανία)
- Austrian Airlines (Αυστρία)
- Emirates (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)
- Singapore (Σιγκαπούρη)
ΠΩΣ ΑΥΞΑΝΕΤΕ ΤΙΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΤΩΣΗΣ
Ό,τι πρέπει να ξέρετε πριν πετάξετε
Υπάρχει πιθανότητα επιβίωσης σε αεροπορικό δυστύχημα; Οι επιζήσαντες σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων είναι έως και 23 φορές περισσότεροι από όσους χάνουν τη ζωή τους. Ανθρωποι που έζησαν τη φρίκη στον αέρα, ένιωσαν το άγγιγμα του θανάτου και όμως κατάφεραν να ξεφύγουν, Πώς το κατάφεραν; Με την ψυχραιμία, αρχικά. Όχι μόνο όμως. Ειδικοί από διεθνείς οργανισμούς αεροπορικής ασφάλειας απαντούν σε όλα τα καυτά ερωτήματα των (φοβισμένων αυτή την περίοδο) επιβατών.
Σε ό,τι αφορά τις θέσεις στο αεροπλάνο, ουσιαστικά δεν υπάρχει θέση που να είναι πιο ασφαλής από κάποια άλλη. Οπότε, μην αναλώνεστε σε αυτό. -Παρατηρήστε ωστόσο, προσεκτικά τις εξόδους του αεροπλάνου. Να είστε πάντα σε ετοιμότητα και, αν χρειαστεί, ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του πληρώματος.
- Καταστρώστε στο μυαλό σας ένα σχέδιο εκκένωσης του αεροπλάνου, ελέγχοντας κατ αρχήν τα σημεία εξόδου. Διαβάστε και ακούστε τις οδηγίες ασφαλείας. Να είστε σε εγρήγορση κατά την προσγείωση και την απογείωση, οπότε είναι πιο πιθανό να συμβεί ένα ατύχημα. Παραμείνετε ψύχραιμοι σε επείγουσες καταστάσεις.
-Σκεφτείτε πώς θα βρείτε την έξοδο, αν το σκοτάδι ή ο καπνός εμποδίζουν την ορατότητα. Μια απλή μέθοδος είναι να μετρήσετε τις σειρές καθισμάτων μέχρι τις εξόδους. Τότε, ακόμα και στο σκοτάδι, θα μπορείτε να βρείτε και να ανοίξετε την καταπακτή διαφυγής.
- Να φοράτε ρούχα από φυσικές ίνες. Τα συνθετικά υφάσματα καίγονται πιο εύκολα και κολλούν πάνω στο δέρμα σε περίπτωση που εκδηλωθεί φωτιά. Φοράτε συνεχώς τα παπούτσια σας, τα οποία καλό θα είναι να μην έχουν τακούνι.
-Το να φοράει κανείς μακριά μανίκια και μακρύ παντελόνι ή μακριά φούστα θα προφυλάξει με τον καλύτερο τρόπο το δέρμα του από τις φλόγες και τη θερμότητα.Τα δερμάτινα ρούχα μπορεί επίσης να συρρικνωθούν από τη θερμότητα, γι’ αυτό και δεν συστήνονται.
-Αν δοθεί εντολή εκκένωσης του αεροσκάφους, φροντίστε να είστε στο «όριο» των 90 δευτερολέπτων. Μεγαλύτερος χρόνος αυξάνει και τις πιθανότητες θανάτου από φωτιά η από εισπνοή καπνού.
-Περιορίστε τις χειραποσκευές: Ένας συνήθης κίνδυνος κατά την κανονική πτήση είναι η πτώση αντικειμένων από ντουλάπια που είτε δεν τα έκλεισαν καλά είτε τα άνοιξαν οι επιβάτες κατά την πτήση, με αποτέλεσμα να προξενούνται σοβαροί τραυματισμοί στο κεφάλι, ακόμα και θάνατοι
-Το πλήρωμα είναι εκπαιδευμένο ώστε να βοηθάει στη γρήγορη και ασφαλή εκκένωση του αεροσκάφους. Επομένως, να υπακούτε αμέσως στις οδηγίες του.
-Ένας βασικός παράγοντας που αυξάνει τις πιθανότητες επιβίωσης είναι η δική σας αποφασιστικότητα. Χρειάζεται να έχετε ξεκάθαρο σχέδιο δράσης και να είστε διατεθειμένοι να αναλάβετε την ευθύνη για τη δική σας επιβίωση. Το σχέδιό σας πρέπει να περιλαμβάνει τα άτομα με τα οποία συνταξιδεύετε, ιδιαίτερα παιδιά ή ηλικιωμένους, καθώς και τις ενέργειες που θα κάνετε για να μείνετε μαζί προκειμένου να αλληλοβοηθηθείτε στη διάρκεια της εκκένωσης.
presstime.eu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.