• ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

    Χριστιανός επαναστάτης ο Μαρίνος Αντύπας;

    Σαν σήμερα, ακριβώς πριν 104 χρόνια, στις 6 Μαρτίου 1910, ξέσπασαν οι ταραχές στο Κιλελέρ, όταν ο στρατός άνοιξε πυρ και σκότωσε δύο αγρότες έπειτα από επεισόδια με τους σιδηροδρομικούς. Άλλοι τέσσερις νεκροί στο χωριό Τσουλάρ και στη Λάρισα μετέτρεψαν σε φονική μάχη το συλλαλητήριο, που οργανωνόταν την ίδια μέρα στη Λάρισα με αφορμή τη συζήτηση του αγροτικού νομοσχεδίου στη Βουλή!.. Τι επικαιρότητα, Θεέ μου!.. Σαν να μην πέρασε ούτε μία ημέρα από τότε!..


    Αριστερά ο Κίσσαβος, η γνωστή μας Όσσα, όπως δημοσιεύεται στην εγκυκλοπαίδεια «Δομή», και δεξιά ο Μαρίνος Αντύπας, ο οποίος ήταν ένας κοινωνικός αγωνιστής που πρωτοστάτησε στο κίνημα για την αποκατάσταση των στοιχειωδών δικαιωμάτων των Ελλήνων αγροτών, έχοντας προ οφθαλμών την εικόνα του Χριστού!..
    ΚΑΤ' ΑΡΧΑΣ ας θυμηθούμε μία προφητεία του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, του πολυθρύλητου Πατροκοσμά, που έλεγε το εξής:
    "Τα χωριά του κάμπου θα πάθουν χαλάστρα, ενώ στις ποδιές του Κισσάβου θα κοιμηθούν σκλάβοι και θα ξυπνήσουν ελεύθεροι".
    Η προφητεία αυτή ελέχθη στη Λάρισα και βρήκε καταπληκτική επαλήθευση με τα γεγονότα που διαδραματίσθηκαν με τα εθνικά μας θέματα και με τους πολέμους που είχαμε, μέχρι την απελευθέρωση της Λάρισας το 1881.
    Ο Πατροκοσμάς, όμως, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία, δεν προέβλεψε μόνον τα εξωτερικά (εθνικά) γεγονότα, αλλά και αυτά που σημάδεψαν την ιστορία του τόπου στο εσωτερικό της χώρας, όπως στο Κιλελέρ.
    Η περίπτωση του μεγάλου Έλληνα αγωνιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των αγροτών Μαρίνου Αντύπα (1872-1907) δεν μπορεί να αγνοηθεί και ασφαλώς δεν μπορεί να παραγνωρισθεί ως ένα σημαντικό γεγονός, που αποτέλεσε σταθμό στα χρονικά της Ελλάδος.
    Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι σε εφημερίδα που έβγαζε στο Αργοστόλι, την «Ανάσταση», ασκούσε μεν δριμύτατη κριτική στους τότε φορείς της εξουσίας (βασιλιάδες, κυβέρνηση, Εκκλησία, πλουσίους), γιατί με την πολιτική τους είχαν οδηγήσει στην ταπεινωτική ήττα του 1897, αλλά η εφημερίδα του, που έβγαινε ως το 1906, προπαγάνδιζε το κοινωνιστικό του κίνημα πάνω σε χριστιανικές βάσεις. Ας δούμε τα βασικά σημεία:
    «1. Επιβάλλεται η παροχή πλήρους ελευθερίας και ισότητας και η επικράτηση της αδελφοσύνης κατά το κήρυγμα του Χριστού.
    2. Τα αναγκαία ανθρώπινα προνόμια είναι: εργασία, αισθήματα, αξιοποίηση δυνατοτήτων και ανεξιθρησκία.
    3. Μόνος άρχοντας του τόπου είναι ο λαός, μια και μόνη προνομιούχα τάξη είναι η εργατική.
    4. Απαιτείται η μόρφωση και διάπλαση των παραγωγικών δυνάμεων της Ελλάδας και η περιφρούρηση των δικαιωμάτων του ελληνισμού.
    5. Απαιτείται η κατάργηση της βαριάς φορολογίας των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων, η κατοχύρωση λογικών ημερομισθίων και λογικού ωραρίου εργασίας, η ίδρυση ταμείων συντάξεων και ιατρικής περίθαλψης κτλ.
    6. Απαιτείται η διανομή των μεγάλων κτημάτων (τσιφλικιών) στους ακτήμονες γεωργούς, αφού αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες· επίσης, η διανομή των μοναστηριακών περιουσιών στους εργάτες των περιοχών όπου βρίσκονται αυτές.».
    Με το πρόγραμμα αυτό ο Αντύπας πολιτεύτηκε το 1906, αλλά δεν κατόρθωσε να εκλεγεί και τράβηξε την προσοχή των μεγαλοκτηματιών στο πρόσωπό του. Έτσι, όταν το 1906 πήγε να εργαστεί ως επιστάτης στο κτήμα του θείου του Γ. Σκιαδαρέση στη Θεσσαλία, οι μεγαλοκτηματίες της περιοχής προσπάθησαν με κάθε μέσο να τον εξουδετερώσουν.
    Παρά τις απειλές όμως και τις αστυνομικές διώξεις, την καταδίκη του σε φυλάκιση, επειδή χαστούκισε δημόσια τον τσιφλικά και βουλευτή Σλήμαν, ο Αντύπας δε σταμάτησε ούτε στιγμή να προπαγανδίζει το πρόγραμμά του. Η δίκη του πήρε πολιτικό χαρακτήρα και τον κατέστησε ακόμη πιο αγαπητό στους εργάτες και τους αγρότες για την ανυποχώρητη υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους. Αυτό εξαγρίωσε τους τσιφλικάδες που μίσθωσαν τον Ιωάννη Κυριακό, επιστάτη του τσιφλικά και πολιτευτή Α. Μεταξά, για να δολοφονήσει τον Αντύπα. Έτσι, στις 9 Μαρτίου του 1907 ο Κυριακός πυροβόλησε πισώπλατα και σκότωσε τον Αντύπα. Ο δολοφόνος αθωώθηκε από κακουργιοδικείο, οι ένορκοι του οποίου ήταν τσιφλικάδες και έμποροι. Όμως και νεκρός ο Αντύπας οδήγησε σε μαζικές εξεγέρσεις διαμαρτυρίας τους αγρότες, θεμελιώνοντας τον αγώνα για την κατοπινή αποκατάσταση των ακτημόνων.
    Ιδού, λοιπόν, γιατί λέμε ότι ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός προέβλεπε όλα τα γεγονότα και πώς οι αγρότες της Λάρισας, οι οποίοι θεωρητικά ήσαν ελεύθεροι (δεδομένου ότι είχαν άμεση εξάρτηση από τους τσιφλικάδες), ξύπνησαν μια μέρα και αισθάνθηκαν πραγματικά ελεύθεροι!.. (Βλέπε βιβλίο μας: «Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς»).
    Θεέ μου!.. Πόσο επίκαιρο είναι το θέμα!.. Σαν να μην πέρασε ούτε μία ημέρα από τότε!...
    Με σεβασμό και τιμή

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι απόψεις των αναρτήσεων δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά με τις δικές μας.

    Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

    ΔΙΑΦΟΡΑ

    ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

    Από το Blogger.

    ΣΕΝΑΡΙΑ